Det svenska järnvägsområdet är sedan 1990-talet under stark omdaning med en ökad
marknadsmedvetenhet, förändrad lagstiftning och harmonisering av Europas järnvägssystem.
Järnvägsstyrelsen är en relativt ny myndighet som tillkommit som ett resultat av dessa förändringar.
Järnvägsstyrelsens uppgift är huvudsakligen att tillse att järnvägsmarknaden är effektiv med
likvärdiga villkor och en sund konkurrens men även att järnvägsmarknaden har hög säkerhet för
medborgarna och näringslivet.
Införande av EU-lagstiftning såsom andra järnvägspaketet är exempel på pågående förändringar
inom järnvägsområdets säkerhetshantering där Järnvägsstyrelsens roll som säkerhetsmyndighet
stärks och renodlas. Förändringarna innebär bland annat att Järnvägsstyrelsen skall sluta utreda
orsaken till olyckor och tillbud. Säkerhetsmyndighetens uppgift är att övervaka säkerheten i
järnvägssystemen och om säkerhetsmyndigheten utreder orsaker till inträffade olyckor och tillbud
kan en jävsituation uppstå. Ytterligare förändring som föreslås innebär att Järnvägsstyrelsen skall
beskriva den nationella säkerhetsnivån i en årlig rapport som skall lämnas till EU och regeringen.
För detta behöver mer information om inträffade säkerhetsrelaterade händelser samlas in.
Nämnda förändringar, som troligtvis kommer att införas i svensk rätt under 2007, är upphovet till
denna rapport eftersom de påverkar Järnvägsstyrelsens organisation och arbetssätt. Behovet av att
utreda inträffade olyckor och tillbud förändras när den lagliga grunden för uppdraget upphör att
gälla. Mer information om inträffade händelser behöver samlas in och detta påverkar inte bara Järnvägsstyrelsen utan även verksamhetsutövarna genom att de får ökade krav att tillhandahålla
uppgifter om inträffade händelser. I verksamhetsplanen för 2006 har Järnvägsstyrelsen fastställt att
Järnvägsstyrelsens bärande idé är riskbaserad tillsyn vilket också har stor påverkan på utvecklingen
av nya arbetsmetoder.
De frågeställningar som behandlas i rapporten och som återknyter till ovanstående resonemang är:
1. Hur påverkar de nya kraven Järnvägsstyrelsens organisation och arbetssätt, med fokus på
olycksutredningarna?
2. Hur skall Järnvägsstyrelsen arbeta med riskbaserad tillsyn – vilken påverkan får det på
organisation och arbetsmetoder?
3. Vilken information skall Järnvägsstyrelsen samla in?
4. Hur skall insamling ske?
Denna rapport lämnar förslag på nya och förändrade processer, bl.a. skapande av en analysprocess
och intern samordning av Järnvägsstyrelsens tillsynsaktiviteter. I utredningen föreslås även
utbildning i riskanalys för att bidra till utvecklingen av ett riskbaserat arbetssätt. Efter inventering av
Järnvägsstyrelsens informationsbehov, kartläggning av några verksamhetsutövares befintliga
organisation och system för rapportering av inträffade händelser, analyseras Järnvägsstyrelsens
samverkanssituation för att utröna vilke...