Hur står det till med jämställdheten? : En kvalitativ studie om arbetet med jämställdhet på grundskolor i Kronobergs län

2218 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Idag finns det i skollagen och läroplanen krav på ett aktivt och medvetet arbete med jämställdhet inom skolan. Denna studie är ett uppdrag från Regionförbundet Södra Småland som syftar till att beskriva hur arbetet med jämställdhet ser ut på grundskolor i Kronobergs län. Det övergripande syftet för studien behandlar frågan hur strukturella förhållanden kan förklara utfallet av implementeringen av politiska beslut. Avsikten med resultatet är att det skall mynna ut i förslag på åtgärder för hur ett jämställdhetsarbete på skolorna kan främjas.Metoden kan närmast beskrivas som induktiv, jag lät mitt insamlade material definiera studiens problem. Jag använde mig vidare av en kvalitativ strategi, genom intervjuer undersöks rektorers och pedagogers förhållningssätt till jämställdhet och upplevelser av sin arbetssituation.Generellt beskrivs jämställdhet som en ytterst viktig fråga av nästintill alla intervjupersoner, emellertid indikerar mitt resultat samtidigt att det finns ett glapp mellan retorik och praktik. Studien visar att skolans strukturella förhållanden och decentraliserade organisationsform kan utgöra ett hinder för implementering av ett utökat jämställdhetsarbete. Skolan är en demokratiskt styrd organisation som står under ett stort tryck från omvärld och omgivningmen också från dess självständiga medarbetare i fråga om vad verksamheten skall innehålla. Ämnets diskutabla karaktär kan därför innebära att jämställdhet får ett lågt prioriteringsvärde. När informella krafter står mot formella beslut finns risk för att ett agerande inom området uteblir, en plan utan praktisk förankring blir beviset på skolans arbete inom området eller en hänvisning till en enskild pedagog. Det jämställdhetsarbete som bedrivs ute på de skolor jag undersökt ter sig ofta vara bundet till en pedagog, vars förutsättningar att sprida kunskapen i övriga organisationen känns små.Sammantaget skildrar resultatet att skolorna och dess lokala ledning behöver tydligare direktiv och strategier i sitt arbete med att främja jämställdhet. Det är även nödvändigt med utbildning eftersom den personliga definitionen av jämställdhet kan skilja sig åt från styrdokumentens, något som i praktiken kan innebära ett ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur står det till med jämställdheten? : En kvalitativ studie om arbetet med jämställdhet på grundskolor i Kronobergs län

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Hur står det till med jämställdheten? : En kvalitativ studie om arbetet med jämställdhet på grundskolor i Kronobergs län
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21700 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×