Likvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.

1513 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Betygssättning innebär att en lärare vid en given tidpunkt skall sammanfatta sina bedömningar om elevens kunskaper i ämnet. Betyget skall visa hur långt eleven har nått i förhållande till de mål som finns i ämnet. Betygssystemet har genom åren genomgått en rad förändringar för att till slut komma fram till dagens mål- och kunskapsrelaterade betygssystem. I dagens betygssystem finns tre steg, mot tidigare fem och före det sju. De steg som finns i skolan idag är Godkänd - Väl godkänd och mycket väl godkänd. Den svenska skolan skall enligt lag vara likvärdig i alla dess former. Detta gäller också betygsättning. Därför har mitt syfte varit att undersöka hur man kan arbeta för att få en rättvis betygsättning. Ett delsyfte har varit att undersöka hur eleverna uppfattar de betyg de får. Metod Jag valde att använda mig av en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning och av intervjuer. Anledningen till det var att jag dels ville ha en helhetsbild över skolan jag undersökte och dels kunna ställa de frågor som jag fått under sammanställningen av enkäten. Eleverna som medverkar i min studie kommer från en och samma skola och är nu inne på sitt nionde skolår. Jag har främst jämfört mina resultat med den nationella utvärdering av grundskolan som genomfördes av Skolverket 2003 (NU-03). Samtliga elever i årskurs nio som var närvarande vid de tillfällen då jag besökte skolan har fyllt i enkäten. Könsfördelningen i min studie är i stort sätt hälften pojkar och hälften flickor. De ämnen som undersökningen fokuserats på är idrott och hälsa, matematik och Samhällsorienterande ämnen. Resultat Lärarna utgår från kursplanerna, med tillhörande mål och betygskriterier när de sätter betyg för att de ska bli rättvisa. Det förs också diskussioner gällande likvärdig betygsättning lärare emellan på skolan. Det visade sig att en m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Likvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Likvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21787 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×