Inventering och hantering av tjärhaltiga vägbeläggningar: Norrbottens län

1642 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete behandlar förekomsten av stenkolstjära i våra svenska vägar. Arbetet består av två olika delar. Den första delen är en inventering av de vägar i Norrbottens län där Vägverket Region Norr är väghållare för att se i vilken utsträckning det kan förekomma stenkolstjära i vägarna. Den andra delen, fördjupningsdelen, behandlar vad Vägverket har för möjligheter att i framtiden hantera och deponera tjärhaltiga beläggningar. Syftet med examensarbetet är att dels inventera beläggningsliggare för Norrbottens län, samt genomföra provtagning av vissa utvalda vägar, och sammanställa en rapport som redovisar vägnummer över vägarna med tjärhaltigt beläggningsmaterial. Denna rapport kan vara till nytta för Vägverket vid till exempel framtida ombyggnationer. Syftet med fördjupningsdelen i examensarbetet är att för Vägverket se över vilka lokala möjligheter som finns till deponering av tjärhaltiga beläggningsmaterial, samt ekonomiska och miljömässiga konsekvenser av detta. I Sverige användes stenkolstjära i vägbeläggningar fram till början på 1970- talet. Sedan januari 2002 kan borttagna beläggningar innehållande stenkolstjära klassas som farligt avfall enligt Avfallsförordningen (SFS 2001:1063). Detta gäller endast om beläggningen blir ett avfall och inte så länge den ligger kvar i vägen. Denna ändring i regelverket har gjort att Vägverket nu vill se över sina vägar för att kunna uppskatta vilka mängder stenkolstjära det kan finnas, samt kartlägga var sträckorna med eventuell stenkolstjära är lokaliserade. Den inventering som utförts i Norrbottens län med hjälp av beläggningsliggare visade att det finns stora mängder beläggningar som kan innehålla tjära. Totalt finns det ca 1Mton tjärhaltig beläggning i Norrbottens län. Dominerande riskbeläggningar är ytbehandling (Y1), asfaltlösningsbetong (Alb) och indränkt makadam (IM3). När det gäller hanteringen av tjärhaltiga beläggningar ville Vägverket se över vilka möjligheter det kan finnas till deponering och hantering vid skärpta miljökrav. Olika platser undersöktes för att hitta en lokal deponeringsstation. Ino...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Inventering och hantering av tjärhaltiga vägbeläggningar: Norrbottens län

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Inventering och hantering av tjärhaltiga vägbeläggningar: Norrbottens län
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21828 [2024-05-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×