Strukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3

640 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet med studien var att ringa in de största strukturella problemområdena inom addition och subtraktion i den aktuella undersökningsgruppen. Genom kartläggning av elevernas kunskaper i skolår 3 identifierade vi brister och undersökte orsakerna till att de uppkommit. Metod För att nå vårt syfte använde vi oss av tre olika metoder. Vi började med att eleverna fick genomföra en diagnos som vi sedan analyserade för att identifiera de strukturella problemområdena. Diagnosen följdes sedan upp med elevintervjuer för att reda ut vilka tankestrukturer och begreppsuppfattningar eleverna använde sig av. Därefter genomförde vi samtal med några av lärarna på de berörda skolorna för att få reda på hur undervisningen kan ha påverkat elevernas tankestrukturer och begreppsuppfattningar. Resultat Studien visade att många elever hade bristfälliga begreppsuppfattningar för multienheter. En del av dessa elever hade den felaktiga begreppsuppfattningen av flersiffriga tal som siffror placerade i en rad, vad vi i studien kallat en sammanlänkad entalsuppfattning. Andra elever visade tydliga tecken på en en- enhetsuppfattning, en begränsad begreppsstruktur som grundas på uppfattningen av tal bestående av multienheter som enbart samlingar av ental. Det största strukturella problemområdet vi identifierade var att eleverna inte diskriminerade ordningen vid subtraktionsberäkningar. Detta ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Strukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Strukturella problem inom addition och subtraktion - en fallstudie i år 3
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21865 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×