Miljö som konkurrensfördel vid val av transportleverantör : En kundundersökning av Posten AB:s kunder

1634 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här magisteruppsatsen handlar om grön logistik och miljömarknadsföring hos transportleverantörer. Bakgrunden till denna uppsats är en önskan/ett initiativ från Posten AB:s koncernfunktion för miljö och processkvalitet, att undersöka hur transportleverantörers konkurrenskraft påverkas av att bedriva ett seriöst miljöarbete. Logistikbranschen behöver bedriva ett seriöst miljöarbete eftersom denna genom sina transporter genererar en stor åverkan på miljön. Posten tjänar som ett exempel på företag som har behov av ett fokuserat miljöarbete, då transporter är en förutsättning för deras verksamhet. Det befintliga intresset för att minska miljöpåverkan för transporter är stort och inom transportbranschen är konkurrensen hård. Att arbeta med effektivisering av transporter är här mer en regel än ett undantag. Uppsatsens syfte är att undersöka om en proaktiv relation till miljöarbete utgör en konkurrensfördel på marknaden för Posten och andra transportleverantörer. Uppsatsen bygger på en kvantitativ enkätundersökning där Postens företagskunder tillfrågas om hur de värderar olika beståndsdelar i grön logistik. Postens kunder verkar överlag måna om att värna att en hållbar utveckling uppnås på lång sikt. Det finns inga uppseendeväckande skillnader bland kundgruppernas åsikt om huruvida Posten som leverantör ska bedriva miljöarbete eller inte. Även om ett specifikt kundföretag inte bedriver ett miljöarbete som manifesteras genom att de certifierat sig enligt en standard eller liknande, så verkar det inte utgöra ett hinder för att välja en transportleverantör som bedriver miljöarbete. Det går inte att svart på vitt avgöra om grön logistik utgör en vid val av transportleverantör eller inte, då detta val är beroende av kundernas specifika förutsättningar. ISO certifiering och ekonomi hör till faktorer som påverkar ifall Postens företagskunder prioriterar miljöfrågan vid upphandling eller inte. Undersökningens resultat pekar på kundernas uppfattning att grön logistik mer och mer håller på att bli en del av transportleverantörens helhet i leveransservicen. I dagsläget har företagskunderna en mer tillbakalutad inställning till miljöaspektens roll i förhållande till pris, kvalitet och leveranssäkerhe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Miljö som konkurrensfördel vid val av transportleverantör : En kundundersökning av Posten AB:s kunder

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Miljö som konkurrensfördel vid val av transportleverantör : En kundundersökning av Posten AB:s kunder
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21916 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×