Utformning av nytt Centralt Autolab på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

1030 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det här projektet har syftat till att utforma en layout av ett nytt driftlaboratorium på SSAB Tunnplåt i Luleå. Flödeseffektivitet, flexibilitet och arbetsmiljö är begrepp som genomsyrat projektet från början till slut. Driftlaboratoriet på ett stålverk spelar en central roll, då både de material som används vid ståltillverkningen och de färdiga produkterna kräver analyser av sin sammansättning. SSAB Tunnplåt är inriktat på att tillverka höghållfast stål och i takt med att utvecklingen går framåt ökar även kraven på laboratoriefunktionen. Eftersom nuvarande driftlab inte svarar upp mot framtidens krav är det nödvändigt att investera i ett nytt laboratorium med en delvis automatiserad funktion. Projektets huvudsakliga mål är att den framtagna layouten ska resultera i ett bra personal- och materialflöde samt hög flexibilitet och god arbetsmiljö. Effektiviteten vid analys av prover ska maximeras och förslaget ska tas emot positivt av labpersonal och projektledning på SSAB Tunnplåt. Hela projektet har följt ett cykliskt arbetssätt där de olika stegen i ett projekt har arbetats igenom i flera varv. På så sätt tas inga slutgiltiga beslut för tidigt i projektet. Vid framtagning och utveckling av layoutförslag har metoden Förenklad Systematisk Lokalplanläggning varit i fokus. Fem alternativa huvudplaner har arbetats fram och sedan utvärderats under ett möte med styrgruppen på SSAB Tunnplåt. Därefter har de högst värderade huvudplanerna utvecklats till tre slutförslag. Av dessa valdes ett till att detaljutformas. I det valda slutförslaget är automationen placerad i det nordvästra hörnet av lokalen, vilket minimerar sträckan till stålverket och likaså tiden för transport av prover. Dataplatsen är centralt placerad, mellan automationen och Lecostationerna, vilket ger god överblick. De tre provberedningsfunktionerna som är både buller- och smutsalstrande, ligger intill varandra och kan med enkelhet byggas in. I nuvarande huvudlab är den höga ljudnivån ett problem. Fläktar från både datorer och analysutrustning är högljudda och störande. Den ekvivalenta ljudtrycksnivån för detta oupphörliga bakgrundsljud ligger på 58-59 dB. Rekommenderad ekvivalent ljudnivå för verksamheten är 55 dB. För att undvika detta problem i det nya driftlabbet rekommenderas SSAB Tunnplåt att flytta alla datorer till ett särskilt systemdatarum och placera bullerskärmar vid högljudd analysutrustning. Belysningen i nuvarande huvudlab är i flera fall undermålig. Nya takarmaturer, som släpper igenom ljus både uppåt och nedåt bör installeras som allmänbelysning. Dessutom bör det placeras platsbelysning som kan varieras vid varje arbetsplats. För att förebygga problem i fötter, ben och rygg föreslås att arbetsplatsmattor köps in till va...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utformning av nytt Centralt Autolab på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Utformning av nytt Centralt Autolab på SSAB Tunnplåt AB i Luleå
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21954 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×