Alltså, jag jobbar ju inte med matte : en studie om förskollärares inställningar till matematiken och dess påverkan på det pedagogiska arbetet

852 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares inställningar till matematik och hur den påverkar det pedagogiska arbetet. De data vi använt oss av är historik, tidigare forskning, styrdokument och annan relevant litteratur. Vi utförde sex intervjuer med verksamma förskollärare, efter detta har den information som framkom bearbetats. Resultatet visade på att den inställning förskollärarna har till matematik påverkar det pedagogiska arbetet på olika sätt. De inställningar som visade sig var att matematik är något roligt, spännande och lekfullt, det visade sig även att matematik är något tråkigt och det finns en rädsla och en osäkerhet i arbetet med matematik. Matematiken är enligt förskollärarna något som finns i vardagen. Studien visade att det pedagogiska arbetet påverkas på flera sätt beroende på vilken inställning förskollärarna har. Förskollärarna visar på en spontanitet, lust och medvetenhet i det pedagogiska arbetet, även en osäkerhet, omedvetenhet och en kravfullhet visade sig. Alla förskollärarna arbetar spontant med matematik oavsett vilken inställning de har. Det som skiljer sig åt är att de förskollärare som arbetar spontant och medvetet med matematik gör matematiken synlig för barnen i vardagliga situa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Alltså, jag jobbar ju inte med matte : en studie om förskollärares inställningar till matematiken och dess påverkan på det pedagogiska arbetet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Alltså, jag jobbar ju inte med matte : en studie om förskollärares inställningar till matematiken och dess påverkan på det pedagogiska arbetet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22052 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×