Expedition: Det gyllene renhornet: är en modell för lärande som bygger på spänning, fantasi och berättande, och som benämns äventyrspedagogik, användbar i skolans arbete

1120 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med detta arbete är att undersöka om en modell för lärande som skapar motivation genom spänning, utmaning, fantasi och berättande, som benämns äventyrspedagogik, är användbar i skolans arbete. Arbetets utgångspunkter var att genom den äventyrspedagogiska modellen för lärande skapa fantasiberikande och spännande moment i skolarbetet och skapa förutsättningar för motivation till lärande både hos elever och lärare. De teoretiska utgångspunkterna togs ifrån Sven-Gunnar Furmarks modell för äventyrspedagogik, teorier om spänningens, fantasins och berättandets betydelse för lärande samt neurologisk forskning i pedagogiskt sammanhang. Undersökningen genomfördes i en åldersintegrerad elevgrupp om 68 elever, samt 6 pedagoger i en problembaserad-individuell verksamhet i år 7-9. I 10 mindre arbetsgrupper genomfördes ett temaprojekt som behandlade temat samekultur. Efter temaprojektets genomförande delgav eleverna sin inställning till respektive arbetsmoment i temaprojektet genom en attitydundersökning och 10 slumpmässigt utvalda elever deltog i en individuell intervju. Undersökningens metod bestod även av en gruppintervju av deltagande pedagoger, elevreflektioner samt egna observationer. Resultatet visade att deltagande elever och pedagoger ansåg den äventyrspedagogiska modellen som motiverande till att lära framförallt genom att arbeta i grupp, det "spännande" äventyret samt det fantasiberikande in...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Expedition: Det gyllene renhornet: är en modell för lärande som bygger på spänning, fantasi och berättande, och som benämns äventyrspedagogik, användbar i skolans arbete

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Expedition: Det gyllene renhornet: är en modell för lärande som bygger på spänning, fantasi och berättande, och som benämns äventyrspedagogik, användbar i skolans arbete
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22144 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×