En experimentundersökning om intresse och elevresultat

1 röster
1406 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Intresse är en stark drivkraft i lärandet. Syftet med vår undersökning var att experimentellt undersöka hur olika sorters presentation (manipulation, behandling) av samma lärostoff påverkar elevers intresse och resultat. Vi ville även se om denna påverkan skiljde sig mellan flickor och pojkar samt elever i olika åldrar. Vi utgick från hypotesen att det går att aktivt styra elevers intresse och resultat. Två kvantitativa experiment testade hur drygt 300 elever i årskurs åtta och nio reagerade på olika sorters lärostoff. Experimenten innebar att eleverna fick samma lärostoff, fast presenterat på olika vis. I det ena experimentet fick hälften av eleverna en kopia i färg och hälften av eleverna en kopia i svartvitt. I det andra experimentet fick hälften av eleverna en laborationsinstruktion med bilder som illustrerade texten, och andra hälften fick en laborationsinstruktion utan bilder. Experimenten innehöll en enkät i vilken eleverna dels fick göra en kunskapstest, dels svara på frågor om upplevt intresse. Experimenten visar en väntad positiv samvariation mellan intresse och elevresultat, vilket innebar att elever som presterade bättre angav en högre grad av intresse för det presenterade lärostoffet. En högre grad av intresse ökade även motivationen att utföra fler liknande uppgifter. Intresset att utföra laborationen var större hos eleverna som fick behandling med bild, vilket stämde överens med vår hypotes. Däremot gav den svartvita presentationen av det första experimentet både bättre elevresultat och högre grad av angivet intresse. Detta var motsatt förväntat resultat, vilket förkastade vår hypotes. Resultaten för båda experimenten visar en interaktionseffekt mellan behandling och årskurs. Eleverna i årskurs nio hade sämre resultat än eleverna i årskurs åtta, men utmärkte sig mindre negativt på behandlingen med färgkopior. Flickorna hade bättre resultat än pojkarna på båda experimenten. Undersökningen indikerar att intresse och resultat följs åt. De resultat som avvek från det förväntade, visar dock att aktiv styrning av intresse och elevprestati...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En experimentundersökning om intresse och elevresultat

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   En experimentundersökning om intresse och elevresultat
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22221 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×