Integritet och etnicitet - En undersökning om olika etniska gruppers syn på personlig integritet i samband med direktmarknadsföring

1844 visningar
uppladdat: 2007-09-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sverige har kommit att förändras i takt med att inflyttningen av folk av annan etnicitet och kulturer har ökat på senare decennier. Sverige har nuförtiden en kulturell och etnisk mångfald som är ett resultat av krissituationer i omvärlden och där Sverige har kommit att bli ett nytt hem för många. Konsumenterna i Sverige är med andra ord inte lika homogena som förr. Samtidigt har marknadsföringen genomgått ett paradigmskifte där professionella har alltmer gått från transaktionsmarknadsföring till relationsmarknadsföring där allt större tyngd sätts på att känna kunden och skapa en tillit och en förtroendeingivande relation med denne. Direktmarknadsföring är den metodik som vi har utgått ifrån inom relationsmarknadsföringen. Som i alla relationer, har respekterandet av den personliga integriteten en nyckelroll även i relationen mellan företag och kund. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur synen på den personliga integriteten skiljer sig åt mellan fyra olika etniska grupper; svenskar, kroater, syrier och iranier. För att besvara det har vi utformat två forskningsfrågor: 1. Vilka skillnader finns det i synen på personlig integritet i samband med direktmarknadsföring mellan svenskar, kroater, syrier och iranier? 2. Vad beror skillnaderna på? För att kunna besvara frågorna har vi använt oss av den kvalitativa metoden och använt oss av fokusgruppintervjuer där vi har intervjuat en fokusgrupp ur varje aktuell etnisk grupp. Vi har även studerat litteratur och vetenskapliga artiklar i ämnet för att bilda oss en akademisk grund och ett akademiskt perspektiv på vårt arbete. De skillnader som vi fann var bland annat att den svenska gruppen väljer att ifrågasätta traditionella värderingar för att sedan bilda en egen uppfattning något som inte förekommer hos de andra grupperna. Den svenska gruppen var dock den grupp som lättast skulle kunna ge ut sitt personnummer. Svenska gruppen ser inte adressen som någonting privat eftersom den är offentligt publicerad och därför tror vi att acceptansen är större bland svenskar än bland de andra etniska grupperna, antagligen för att svenskarnas attityder understöds av en kraftig tilltro till staten. Svenskarnas känsla av att DR är skräppost som ett resultat av en ambition att leva i en viss social miljö och DR passar inte in riktigt i den. Syrierna verkar på ett sätt ha den tydligaste gränsen på personlig integritet av alla de undersökta grupperna. På grund av att det förekommer korruption i hemlandet anser de att det säkerligen finns misstanke om att det förekommer korruption i det svenska 6 samhället också. Att den iranska gruppen är mest emot handel med adresser tror vi beror också på att det i deras hemland så förekommer det en del korruption och det kan vara en omedveten spärr som säger att det är bättre att vara lite reserverad. Problemet med kränkning av den personliga integriteten är inte endast själva registreringen utan att den registrerade informationen hamnar i fel händer. I den biten har kroatiska gruppen starka åsikter om företagens användning av registrerade telefonsamtalslistor vilket kan antagligen förklaras med erfarenheter från krigstiden. De rekommendationer vi har lagt fram är bland annat att olika etniciteter har olika åsikter om vad som betraktas...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Integritet och etnicitet - En undersökning om olika etniska gruppers syn på personlig integritet i samband med direktmarknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-09-26]   Integritet och etnicitet - En undersökning om olika etniska gruppers syn på personlig integritet i samband med direktmarknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22262 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×