"Stor eller liten klass?" Klasstorlek ur ett undervisningsperspektiv

1955 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet med det här examensarbetet är att undersöka vilka upplevelser och erfarenheter verksamma lärare har angående klasstorlekens betydelse och mot bakgrund av klasstorlek undersöka vad den har för relevans för elevernas kunskapsutveckling. Huvudfråga Vilken betydelse har klassens storlek ur ett undervisningsperspektiv? Metod och material Vår metod består av kvalitativa intervjuer, där fem lärare har intervjuats. Materialet består av litteratur och forskningsrapporter. Våra utgångspunkter under arbetets gång är sociokulturell inriktning och hermeneutik. Resultat Resultatet från vår studie visar på att klasstorlek inte har en avgörande betydelse. Med bakgrund av de mottsatta forskningsresultat som framkommit både internationellt och i Sverige så är det utifrån de och vår egen studie med lärarna svårt att generalisera och hävda en bestämd sanning och dra allmängiltiga slutsatser. Vår undersökning när vi sammantar våra intervjuers resultat, tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter pekar på att klasstorlek kan ha betydelse för de lägre åldrarna och för elever från socioekonomiskt svaga grupper. Vi kan inte dra slutsatsen att klasstorleken är den mest avgörande faktorn för elevernas kunskapsutveckling. Andra faktorer som lärarkompetens, gruppsammansättning, arbetsformer, undervisningsformer och lärarens förmåga att interagera är mer betydelsefulla än storleken på klassen. Betydelse för läraryrket Vi anser att vår fokusering på klasstorleksfrågan är relevant för skolan och speciellt för elever så att de får de bästa förutsättningarna till ett optimalt lärande. För lärarna är det en stor relevans att de får resurser och villkor att förhålla sig till där de känner att de kan arbeta efter och utveckla ett lärande som gynnar elevernas kunskapsutveckling. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det en betydelsefull fråga hur den prioriteras och värderas och vilka resursslag som det bestäms att skolan skall...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Stor eller liten klass?" Klasstorlek ur ett undervisningsperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   "Stor eller liten klass?" Klasstorlek ur ett undervisningsperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22354 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×