Socialt Stöd i Chefsrollen en kvalitativ studie om enhetschefers upplevda sociala stöd

1071 visningar
uppladdat: 2008-05-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Socialt stöd i rollen som enhetschef inom Socialförvaltningen är intressant med anledning av att deras arbete är självständigt och ensamt. Enhetschefernas mellanposition i organisationen innebär att förväntningar finns från flera nivåer inom organisationen. Syftet med studien är att öka kunskapsbilden och förståelsen för enhetschefers sociala stöd. Jag är intresserad av vad de upplever att de får för socialt stöd i chefsrollen samt vilka stödpersoner de anser är viktigast. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse socialt stöd har för enhetscheferna i deras roll som chef. Jag har intervjuat sex enhetschefer som arbetar inom individ- och familjeomsorgens enhet för ekonomiskt bistånd och inom äldreomsorgens hemtjänstenhet. I intervjuerna använde jag en strukturerad intervjuguide innehållande 35 frågor angående deras upplevelser av fyra olika typer av socialt stöd: emotionellt- värderande- informativt- och instrumentellt stöd. Teoretiska perspektiv som använts för att analysera empirin är socialt stöd och rollteori. Huvudresultatet i studien visar att enhetscheferna anser att socialt stöd är mycket viktigt för deras arbete som chef. Det emotionella stödet upplevs som det viktigaste och då framförallt i relation till kollegor. Det innebär möjligheten att prata med någon samt bolla tankar och idéer. Överordnad chef var den viktigaste stödpersonen när det gäller feedback och vägledning i arbetet. Resultatet visar dock på stora brister i det sociala stödet från överordnad chef. Brister finns även i informativt stöd från andra stabsfunktioner inom organisationen samt instrumentellt stöd i form av avlastning i arbetet vid hög belastning. Studien visar också att enhetscheferna upplever rollkonflikter på grund av motstridiga förväntningar från ledningen och medarbetarna. En rollkonflikt upplevs också mellan rollen som enhetschef och rollen som socialarbetare. Feedback och vägledning i arbetet från överordnad...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Socialt Stöd i Chefsrollen en kvalitativ studie om enhetschefers upplevda sociala stöd

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-05-26]   Socialt Stöd i Chefsrollen en kvalitativ studie om enhetschefers upplevda sociala stöd
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22360 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×