Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla

6384 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Historiskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över, framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen har gått från differentierat arbete, i början av 1900-talet, till att under senare delen av samma århundrade se på bemötandet av samma behov som en strävan mot en integrerad undervisning. Syftet med studien var att undersöka hur begreppet likvärdighet, utifrån litteraturen, beskrivs i relation till begreppen "en skola för alla" samt "elever i behov av särskilt stöd". För att besvara vårt syfte kom vi att bena ut begreppen vart och ett enskilt för att sedan se på relationen mellan likvärdighet och begreppen "en skola för alla" och "elever i behov av särskilt stöd". Metoden vi använde för att bilda oss en uppfattning av hur begreppen en skola för alla samt elever i behov av särskilt stöd skall tolkas i förhållande till begreppet likvärdighet, innebar studier av litteratur med koppling till de valda begreppen. Vår litteraturstudie resulterade i insikten att det är svårt att finna en definition på vad likvärdighet står för, tolkningen av begreppet går isär och har förändrats beroende på kontext och politiska influenser. Begreppen en skola för alla och elever i behov av särskilt stöd existerar parallellt med begreppet likvärdighet, tillsammans utgör dessa synen på vad en likvärdig utbildning bör innefatta. Begreppet likvärdighet kan emellertid tolkas på olika sätt, beroende på vilket perspektiv som väljs som utgångspunkt. Att elever undervisas utanför den ordinarie verksamheten kan ur visst perspektiv anses likvärdigt medan det ur nästa perspektiv tycks peka på motsatsen. De teorier och styrdokument ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22459 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×