Psykosocial arbetsmiljö vid en gymnasieskola: en jämförelse mellan skolans fem olika sektorer utifrån Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP)

2791 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Stress är ett stort arbetsmiljöproblem för lärare i skolan idag. Organisatoriska och sociala förhållanden på arbetsplatserna, som orsakar ohälsa, har ökat de senaste åren. Arbetsmiljöundersökningar visar att var sjätte arbetstagare känner olust att gå till arbetet. Drygt var tredje får aldrig eller nästan aldrig stöd eller uppmuntran av sin chef. Mer än var fjärde arbetstagare får aldrig eller nästan aldrig vara med och besluta om uppläggningen av det egna arbetet. Var femte uppger att det är svårt att framföra kritiska synpunkter på arbetsförhållandena (Arbetsmiljöverket, 2002). Jag har valt att undersöka lärarnas arbetsmiljöförhållanden, på en gymnasieskola, med hjälp av checklistan Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP). Denna är en användarvänlig webbaserad enkät som med 45 frågor kan identifiera arbetsplatsens psykosociala riskfaktorer. De 45 frågorna kombineras i fem index. Dessa index är Organisation (ORG), Personalpolicy (PP), Arbetsmiljöarbete (AMA), Riskfaktorer (RISK) samt Motvikt Mot Stress (MMS). (Runeson och Kjölsrud, 2002). Den skola, där jag gjort enkäterna, är indelad i fem olika sektorer. Lärarna är antingen kärnämneslärare eller yrkeslärare. Totalt har 122 lärare fått enkäten och 90 av dem har valt att besvara den. Det innebär en svarsfrekvens på 74 procent. Syftet med undersökningen är att studera den psykosociala arbetsmiljön och se om det finns skillnader mellan skolans olika sektorer Den teoretiska referensramen belyser föreskrifter i arbetsmiljölagstiftningen som APP bygger på. För att belysa arbetsmiljöförhållandena ur ett forskningsperspektiv, som också APP bygger på, har jag även utnyttjat den så kallade "Krav?kontroll-modellen" (Karasek och Theorell, 1990). Resultatet av enkäterna visar att en arbetsplats, sektor D, fungerar bristfälligt. Vid tidigare undersökningar av arbetsförhållandena inom sektor D har liknande resultat framkommit (Livheim, F. Lundgren, T. Nilsson, J. 2003). Detta framkommer även vid efterföljande redovisning av resultaten och diskussioner i samband med redovisningen. De övriga sektorernas arbetsmiljö fungerar förhållandevis bra. För att förbättra den psykosociala arbetsmiljön bör sektorerna arbeta vidare med de frågor där de har låga värden. Sektor D är den arbetsplats som bör prioriteras. En handlingsplan bör snarast upprättas där och de behöver extern, objektiv hjälp för att komma vidare med det psykosociala arbetsmiljöarbetet. Det är viktigt att både verksamhetschefen för gymnasieskolan och rektor med sin ledningsgrupp tillsammans arbetar med sektor D och dess problematik. Lärarna inom sektorn måste ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Psykosocial arbetsmiljö vid en gymnasieskola: en jämförelse mellan skolans fem olika sektorer utifrån Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP)

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Psykosocial arbetsmiljö vid en gymnasieskola: en jämförelse mellan skolans fem olika sektorer utifrån Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP)
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22497 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×