Oerfaren eller obildbar? En studie av ålderskodning i platsannonser

1134 visningar
uppladdat: 2008-10-15
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och frågeställningar: Syftet med uppsatsen är att undersöka förekomsten av ålderskodade platsannonser för lediga arbeten. Uppsatsen fokuserar på den yngsta och den äldsta åldersgruppen på arbetsmarknaden. De frågeställningar som ligger till grund för uppsatsen är ”Hur kan ålder förstås och användas inom sociologin?”, ”På vilket sätt används och beskrivs ålder i platsannonser?” samt ”Hur kan synen på ålder vara diskriminerande?”. Metod och material: Metoden som ligger till grund för studien i uppsatsen är innehållsanalys och vi har använt den för att analysera platsannonser i Göteborgs-Postens ”Jobb och Studier”-bilaga. Materialet består av 396 platsannonser, vilka behandlas i ett kategorisystem där en uppdelning mellan annonser sker, där ålder beskrivs explicit eller implicit. Den implicita kategorin har kategoriserats efter olika begrepp i annonserna som tenderar att vara ålderskodade, exempel på sådana begrepp är erfarenhet, meriter, datakunskaper, språkkunskaper samt nyutbildad. Huvudresultat: Uppsatsen presenterar hur ålder kan förstås och användas inom den sociologiska vetenskapen utifrån olika perspektiv såsom kronologisk ålder, livscykel-perspektiv, kohort samt hur en förståelse av ålder kan belysas genom paralleller till hur man kan förstå genusrelationer. Resultatet i studien som ligger till grund för uppsatsen visar på förekomst av åldersbeskrivningar i de undersökta platsannonserna. Den genomförda studien av platsannonser visar att 57 procent av de undersökta annonserna är ålderskodade, varav 52 procent är implicit ålderskodade och fem procent explicit. De undersökta annonserna är främst missgynnade för yngre. Detta kan delvis förstås genom att de undersökta annonserna främst är arbeten på den primära arbetsmarknaden vilket innebär arbeten med fast anställning och möjlighet till karriär där unga sällan arbetar. Synen på ålder kan vara diskriminerande...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Oerfaren eller obildbar? En studie av ålderskodning i platsannonser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-10-15]   Oerfaren eller obildbar? En studie av ålderskodning i platsannonser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22601 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×