Engagerande historia: kan ämnesintegrering mellan historia och litteraturvetenskap utveckla skolämnet historia?

2203 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie är att undersöka om läsning av historisk skönlitteratur kan leda till ett ökat elevengagemang för ämnet historia samt ett ökat källkritisk tänkande hos elever i ämnet. Studien motiveras av en upplevelse av att skolämnet historia i praktiken har onödigt snäva innehållsliga ramar, och av att många elever upplever ämnet som ett tråkigt "pluggämne". Ofta utgår historieundervisning från kronologiskt skrivna läroböcker fyllda av korrekta fakta, men nästan helt i avsaknad av kött, blod och "vanliga människors" perspektiv och berättelser. Elever kan sällan identifiera sig med detta lektionsinnehåll, och de känner därför ofta ointresse. Undersökningen motiveras även av att skolan ofta förmedlar till eleverna en vilseledande och fragmentarisk bild av verkligheten uppstyckad i olika delar vilka omfattas av skolämnena. Denna splittrade kunskapssyn kan i sämsta fall leda till att elever utvecklar en förenklad, platt bild av världen vilken inte på ett relevant sätt förbereder dem för en orientering i vår komplexa verklighet. I detta arbete undersöks möjligheten till en förbättring av dessa brister. Studien bygger på ett införande av mer tvärvetenskapliga och ämnesintegrerade metoder för undervisning, vilka till stor del bygger på ett utnyttjande av historiska skönlitterära texter samt diskussion kring dessa, istället för en undervisning centrerad kring mer traditionella metoder och läromedel. Undersökningen genomfördes inom ramen för ämnet historia i två sjundeklasser vid Hertsöskolan i Luleå under fyra veckors tid. Resultatet av undersökningen uppmättes via direkta observationer under verksamheten samt via en elevenkät och en handledarintervju. I undersökningen redovisas resultatet i olika former: Genom en verksamhetsberättelse, en sammanställning av elevenkäten i procentsatser samt genom ett referat av handledarintervjun. Gällande studiens ena målsättning ? att genom läsning av historisk skönlitteratur skapa större elevengagemang för ämnet historia - visar resultatet att övervägande delen av eleverna ? 80% - är positivt inställda till undersökningens undervisningsmetod. Gällande studiens andra målsättning ? att via läsningen av historisk skönlitteratur utveckla elevers källkritiska tänkande ? är resultatet mindre positivt. Elevenkäten visar på ett ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Engagerande historia: kan ämnesintegrering mellan historia och litteraturvetenskap utveckla skolämnet historia?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Engagerande historia: kan ämnesintegrering mellan historia och litteraturvetenskap utveckla skolämnet historia?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22716 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×