Syftet med denna studie är att undersöka om läsning av historisk
skönlitteratur kan leda till ett ökat elevengagemang för ämnet historia
samt ett ökat källkritisk tänkande hos elever i ämnet.
Studien motiveras av en upplevelse av att skolämnet historia i praktiken
har onödigt snäva innehållsliga ramar, och av att många elever upplever
ämnet som ett tråkigt "pluggämne". Ofta utgår historieundervisning från
kronologiskt skrivna läroböcker fyllda av korrekta fakta, men nästan helt i
avsaknad av kött, blod och "vanliga människors" perspektiv och berättelser.
Elever kan sällan identifiera sig med detta lektionsinnehåll, och de känner
därför ofta ointresse. Undersökningen motiveras även av att skolan ofta
förmedlar till eleverna en vilseledande och fragmentarisk bild av
verkligheten uppstyckad i olika delar vilka omfattas av skolämnena. Denna
splittrade kunskapssyn kan i sämsta fall leda till att elever utvecklar en
förenklad, platt bild av världen vilken inte på ett relevant sätt
förbereder dem för en orientering i vår komplexa verklighet. I detta arbete
undersöks möjligheten till en förbättring av dessa brister. Studien bygger
på ett införande av mer tvärvetenskapliga och ämnesintegrerade metoder för
undervisning, vilka till stor del bygger på ett utnyttjande av historiska
skönlitterära texter samt diskussion kring dessa, istället för en
undervisning centrerad kring mer traditionella metoder och läromedel.
Undersökningen genomfördes inom ramen för ämnet historia i två
sjundeklasser vid Hertsöskolan i Luleå under fyra veckors tid. Resultatet av
undersökningen uppmättes via direkta observationer under verksamheten samt
via en elevenkät och en handledarintervju. I undersökningen redovisas
resultatet i olika former: Genom en verksamhetsberättelse, en
sammanställning av elevenkäten i procentsatser samt genom ett referat av
handledarintervjun. Gällande studiens ena målsättning ? att genom läsning
av historisk skönlitteratur skapa större elevengagemang för ämnet historia -
visar resultatet att övervägande delen av eleverna ? 80% - är positivt
inställda till undersökningens undervisningsmetod. Gällande studiens andra
målsättning ? att via läsningen av historisk skönlitteratur utveckla
elevers källkritiska tänkande ? är resultatet mindre positivt. Elevenkäten
visar på ett ...