Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv

810 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningSyftet med vår studie är att undersöka hur flickor respektive pojkar bemöts av förskollärare beroende på barnens kön. Genom observationer vill vi studera om barn bemöts lika/olika utifrån deras kön.Utifrån syftet har vi följande frågeställningar:- Vilka olika ordval, röstlägen och kroppsspråk använder förskollärare gentemot flickor/pojkar?- På vilket sätt får flickor respektive pojkar hjälp i tamburen under påklädnaden?- Hur tilltalar och agerar förskollärare gentemot flickor respektive pojkar?Vi har valt att observera åtta förskollärare på två olika förskolor för barn i åldrarna 1-5 år. Vi har utgått från ett strukturerat observationsschema under observationerna som har gjorts i två situationer på förskolan. Vi har valt att observera en vuxenstyrd situation, påklädningen i tamburen och en mindre vuxenstyrd situation, den fria leken.Resultatet visar att i tamburen får pojkarna mer hjälp och uppmuntran än vad flickorna får. Flickorna förväntas klara mer själva och får oftast försöka själva först. Flickorna i vår studie fick ingen uppmuntran av förskollärarna under påklädnaden i tamburen. I fria leken visar det sig att pojkarna har mer verbal kontakt med förskollär...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22768 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×