Hur personliga erfarenheter påverkar bemötande av pojkar och flickor i förskolan : -ur ett livsberättelseperspektiv

1171 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningSyftet med den här studien är att finna vilken betydelse den enskilde pedagogen får för barneni förskolan då de skapar en identitet som flicka eller pojke. De egna normerna ochvärderingarna sägs ligga till grund för hur vi som vuxna väljer att bemöta flickor och pojkar ibarngruppen. Den här uppsatsen är baserad på en narrativ studie i form av enlivsberättelseintervju. Genom att intervjua en förskolelärare vid två olika tillfällen har jag fåttta del av dennes personliga erfarenheter av såväl yrkesliv som privatliv.Om man utgår från idén om att könsskillnader inte bara är någonting biologiskt utan i allrahögsta grad även någonting som är socialt konstruerat över tid och rum, så har ju säkerligenskolan och den enskilde pedagogen stor betydelse för hur dessa könsmönster reproduceras.Jag har försökt redovisa berättelsen utifrån områden som för mig kommit att framstå somcentrala. Arbetet innehåller en genomgång av tidigare forskning som knyter an till deområden som kommit fram i berättelsen. I diskussionen granskar jag metoden och mig självsamt reflekterar berättelsen gentemot tidigare forskning.Det mest tydliga resultat jag kan utläsa är vad otroligt begränsade vi människor faktiskt är. Vitror att vi gör egna och självständiga val i livet men vänder man på myntet så kan vi se att vi isjälva verket är väldigt styrda av den kultur, det samhälle och den tid vi lever i. Vi omger osshela tiden av osynliga normer och värderingar som ligger till grund för de beslut vi tar. Vibehöver mer kunskap anser jag och vi behöver bredda flickor och pojkarserfarenhetsområden. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur personliga erfarenheter påverkar bemötande av pojkar och flickor i förskolan : -ur ett livsberättelseperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Hur personliga erfarenheter påverkar bemötande av pojkar och flickor i förskolan : -ur ett livsberättelseperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22773 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×