Hinder för organisatoriskt lärande : en litteraturstudie

2136 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Studier och forskning kring organisatoriskt lärande har ofta fokuserat på förutsättningar för lärande. Litteraturen har en tydlig koppling till att verka för förändring och betonar ofta på ett normativt sätt hur man skall skapa "den lärande organisationen". Vad som kan begränsa eller hindra lärande är en aspekt som lämnas i skymundan, och om den tas upp så tilldelas den inte särskilt stort utrymme. Syfte: Syftet med studien var att utifrån olika perspektiv belysa hinder för organisatoriskt lärande. Metod: Jag valde att göra en litteraturstudie för att undersöka problemet. Den pedagogiska ansatsen tar sig i uttryck genom en jämförelse av tre olika perspektiv som ger olika innebörd till problemet, och som i sin tur leder till tre olika sätt att angripa och förändra. Ett kritiskt förhållningssätt har präglat litteratursökningsprocessen, där endast vetenskapligt orienterad litteratur har legat som grund. Resultat: De tre perspektiven lyfter alla fram hur individer styrs av tankemodeller. Det handlingsteorier eller antaganden som styr beteendet är djupt rotade och därmed "mindre medvetna" eller omedvetna. Utifrån ett socialkonstruktivistiskt synsätt kunde dessa gemensamma tankegångar i de tre perspektiven belysas utifrån begreppen primär och sekundär socialisation, samt hur kulturen fungerar som den plausibilitetsstruktur som vidmakthåller individernas subjektiva verklighet. Kulturens f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hinder för organisatoriskt lärande : en litteraturstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Hinder för organisatoriskt lärande : en litteraturstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22992 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×