Intranät används inom många företag idag och det är ett system som används som kommunikationskanal och arbetsverktyg. Ute i organisationer ligger fokus nu på att utveckla de befintliga intranäten, det finns ett behov av att skapa ordning i den växande mängden data/information/applikationer (Bark et al., 2002).Tyvärr finns det många problem och svårigheter med utveckling och införande av IT-stöd, så som intranät, i organisationer och resultatet blir IT-stöd med stora tekniska brister som är svåra att använda. En orsak till detta är att användarna av systemen inte står i fokus, det är svårt att få användarnas krav och behov att styra utvecklingsarbetet (Gulliksen & Göransson, 2002). För att lyckas med en intranätssatsning är därför en analys av de anställdas behov ett måste (Bark et al., 2002).Syftet med denna uppsats är att, vid utveckling av ett intranät på ett fallföretag, undersöka användarbehoven i syfte att öka användbarheten. Detta görs genom att ta reda på brister och förtjänster med ett befintligt intranät och utifrån detta skapa ett informationsunderlag för att vidareutveckla ett intranät. Uppsatsen utgår från ett positivistiskt synsätt då kunskap skapas utifrån empiri. Empirin har samlats in genom kvalitativa undersökningsmetoder i form av deltagande observationer och intervjuer på ett fallföretag.Det befintliga intranätet uppfyller idag inte användarnas behov, flertalet brister har identifierats i strukturen, innehållet och gränssnittet (presentationen). Brister i helheten är ett stort och övergripande problem som återkommer inom samtliga områden. Det som kan definieras som förtjänster är att intranätet uppfattas ha förbättrats kontinuerligt och attityden till dess existens är positiv. De brister och förtjänster som framkommit har omarbetats (omformulerats) till behov, kallad behovslista, vilken kan användas när företag ska utveckla sitt intranät då den visar vilka aspekter som är viktigt sett ur ett användarperspektiv.Det är viktigt att komma ihåg att ett ...