Saknas länken? - en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation

1347 visningar
uppladdat: 2007-01-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel The missing link ?? en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation Seminariedatum 18 januari 2007 Kurs FEK 591 Magisteruppsats, 10 poäng Författare Anna Lif och Katharina Nilsson Handledare Christer Kedström Fem nyckelord Varumärkeskommunikation, Företagsmärke, Identitet, Image, McDonalds Syfte Syftet med denna uppsats är att, utifrån ett kommunikations- och organisationsperspektiv, studera vad som utgör länken mellan den externa och den interna varumärkeskommunikationen. Ett andra syfte med uppsatsen är att skapa ett teoretiskt ramverk som anses vara användbart vid analys av länken mellan den interna och den externa varumärkeskommunikationen och vilka effekter den har för företaget och dess anställda. Tillvägagångssätt Vi har valt att genomföra en empirisk undersökning i form av en fallstudie. Denna fallstudie har genomförts med hjälp av djupintervjuer av personal inom det valda fallföretaget. Vidare har vi valt att under studiens gång arbeta utifrån en abduktiv ansats samt tolkat all data genom ett hermeneutiskt perspektiv. Teoretisk referensram Studien bygger på befintliga teorier inom områdena tjänstemarknadsföring, varu- och företagsmärkeskommunikation, organisation, ledarskap och internkommunikation. Delar av studien grundar sig även på teorier från sociologi och socialpsykologi vilka sätts i relation till företagets samt den anställdes identitet och image. Resultat och analys Länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation utgörs till stor grad av värdekommunikationen vilken härstammar från företagets identitet. Denna identitet måste genomsyra hela organisationen, kommuniceras, präglas och upprätthållas av organisationens utformning, regleringar och ledarskap. Viktigt är att samtliga anställda har samma syn på kommunikationens innebörd. För att kunna försäkra sig om att samtliga medarbetare delar önskad syn är kontroll och ledarskap av stor vikt. Om den interna varumärkeskommunikationen präglas av otydlighet kring vad som är företagets identitet och vad som är mål kan oenighet och motsättningar mellan den operativa verksamheten och försäljningen uppstå. Samtidigt blir det även sårt för de anställda att leverera den externa varumärkeskommunikationen. Slutsats Enhetlig och tydlig intern varumärkeskommunikation i form av delade värderingar ger både organisationen och individerna som arbetar inom den säkerhet. Företaget kan även försäkra sig om att de anställd...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Saknas länken? - en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-18]   Saknas länken? - en fallstudie av länken mellan intern och extern varumärkeskommunikation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23072 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×