"Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.

1861 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Skolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sitt arbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På så sätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i grundskolan. Vi har valt att avgränsa studien till bedömning och betygssättning i biologi. Det beror på att tidigare studier inom området främst omfattar grundskolans "kärnämnen", matematik, svenska och engelska samtidigt som det finns studier som visar att elevers kunskaper i naturorienterande ämnen är bristfälliga. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av öppet riktade kvalitativa intervjuer. Det har vi gjort eftersom vår målsättning har varit att få ökad förståelse för de olika strategier för bedömning som lärare använder sig av på olika skolor. Intervjupersonerna har varit sju lärare med varierande bakgrund som alla arbetar inom grundskolans senare år och undervisar i ämnet biologi. Resultaten från vår studie visar att det målrelaterade betygssystemet har inneburit att lärare och elever diskuterar bedömning och betygssättning i större utsträckning än tidigare. Det framgår också att lärare använder styrdokumenten i olika utsträckning när de planerar sin undervisning. Majoriteten av de intervjuade lärarna anser att lokala kursplaner underlättar deras arbete men att mer tid skulle behövas för utveckling av dem. Förutom tid till diskussion kring det lokala bedömningsarbetet krävs även tydligare direktiv från skolledningen som måste organisera det...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23136 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×