Follow-up ­ en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven

1063 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är dels att undersöka ett specifikt begrepp och dels att undersöka de komponenter som samspelar för att detta begrepp ska komma till stånd. Begreppet är beskrivet av språkforskarna John McHardy Sinclair och Malcolm R Coulthard och kallas IRF-strukturen, vilken är en beskrivning av den lärarledda klassrumsdialogen. Den del av IRF-strukturen som vi fokuserade på i denna studie var den sista delen som kallas follow-up. Vi utgick i vår undersökning från de tre kategorier som finns inom follow-up-sekvensen och undersökte om dessa stämde överens med lärarnas handlade i vår tid. De komponenter som ligger till grund för vårt arbete är sociokulturellt perspektiv och symbolisk interaktionism vars funktion är att klargöra samspelet och dialogen ur en social och psykologisk vinkel utifrån lärarens perspektiv. För att klargöra de pedagogiska faktorerna som spelar in för att fenomenet IRF ska realiseras i klassrummet har vi valt fenomenografin. Metoderna som användes för studien var klassrumsobservationer och enskilda intervjuer med våra informanter. Vi observerade nio lektionstillfällen hos fyra lärare vars ämneskompetenser, ålder och arbetserfarenheter från skolans värld var olika. Ett resultat vi kunde utläsa från vår undersökning var en variation gällande de fyra informanternas sätt att agera samt deras syn angående bemötandet av eleverna i klassrumsdialogen. Vi utläste även att synen på den egna lärarrollen skifta informanterna emellan. Vi såg även variationer gällande lärarnas sätt att ge follow-up. Skillnaderna syntes främst i de enskilda individernas inställningar men även utifrån vilka ämnen lärarna undervisade i. Vi ser vår studie som en hjälp till att väcka ett...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Follow-up ­ en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Follow-up ­ en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23206 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×