Processbegreppet i teori och praktik

1805 visningar
uppladdat: 2006-01-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera processbegreppens utveckling och dess praktiska användning idag. Metod: Studiens angreppssätt är hermeneutiskt och systemteoretiskt abduktivt och dess metod kvalitativ. Det bör förtydligas att den historiska utvecklingen är ett första empiriskt kapitel vilket följs av en teoretisk referensram. Ytterliggare ett empiriskt kapitel följer sedan som beskriver den praktiska användningen av processbegreppet. Detta visar även på vandringen mellan teori och empiri. För den historiska utvecklingen har sekundärdata insamlats genom huvudsakligen artiklar och böcker. Datainsamlingen till den praktiska tillämpningen är insamlad via intervjuer hos sex företag varav tre är konsulter. Teoretiska perspektiv: En teoretisk referensram ligger dispositionsmässigt mellan två empiriska kapitel. Referensramen beskriver processynsätt, funktions- resp. processorganisation och en processorganisations delar. Teoriavsnittet avslutas med att beskriva hur en implementering kan genomföras. Den teoretiska referensramen fungerar som en kronologisk följ efter den historiska utvecklingen som beskrivits i det föregående kapitlet. Anledningen till detta är att den historiska utvecklingen har föregått dagens teorier. Empiri: Som nämnts har uppsatsen två empirikapitel: Historisk utveckling samt Processbegreppet i praktiken. För det sistnämndas syfte har följande tre konsulter kontaktats som mer eller mindre processorienterar sina kunder: Accenture, Trivector LogiQ samt CANEA. Ytterliggare tre företag har undersökts som alla har påbörjat en processorientering, nämligen: Tetra Pak, IKEA samt Gambro. Resultat: Studiens resultat utgörs av en tolkande sammanfattning av den analys som sammanvävt och jämfört uppsatsen empiri och teori. Första delen beskriver vilka viktiga händelser och tider som påverkat processbegreppet och skapat vad det är idag. Viktiga skolor är TQM, Kaizen, TBM, ABM och BPR. Den andra delen sammanfattar de viktigaste slutsatserna från de intervjuer som genomförts och jämförts med den teoretiska referensramen. Det kan konstateras att många företag anser sig vara mer processorienterade ä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Processbegreppet i teori och praktik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-11]   Processbegreppet i teori och praktik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23372 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×