Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot vinterväglag

948 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete har bedrivits distribuerat vid Luleå tekniska universitet samt i Göteborg på konsultfirman Caran som ett produktutvecklingsprojekt. Uppdraget var att utifrån en kravspecifikation utveckla en testrigg för att utföra mätningar på däckfriktion mot vinterväglag, detta som en följd av att däcktillverkaren Michelin och Luleå tekniska universitet nyligen startat ett samarbete. Tanken med att utveckla testriggen är att avdelningen maskinteknik på Ltu, Luleå tekniska universitet, skall erhålla de grundliga kunskaper om hur ett däck fungerar med alla dess ingående parametrar för att sedan leda arbetet till nästa nivå. Examensarbetets mål var att utveckla en testrigg som möjliggör snabba tester av däck samtidigt som väglaget skall kunna karakteriseras. Syftet med att utveckla testriggen är att kunna utvärdera vilken typ av däck som passar bäst för det väglaget som råder för dagen och att finna sambandet mellan väglagets egenskaper t.ex. temperatur, luftfuktighet, hårdhet, topografi, etc. och däckets såsom mönstergeometri, gummiblandning, etc. En kravspecifikation utarbetades för testriggen där alla krav som ställs på testriggen listades. De krav som anses viktigast är att testet skall ha god repeterbarhet med minsta möjliga antal inverkande faktorer som möjligt. Testet skall vara snabbt att genomföra så att ett flertal däck kan testas på en relativt kort tid. En person skall lätt kunna utföra testerna själv utan att oergonomiska situationer uppstår vid hjulbyten och iordningställande. Utifrån dessa krav utarbetades ett antal olika koncept som alla mer eller mindre uppfyllde kraven för testriggen. Av dessa koncept valdes ett ut för att undersöka dess relevans och genomförbarhet. Det slutgiltiga konceptet bygger på en gammal teori som är utvecklad på Ltu kallad "Jumping ball" där syftet är att undersöka oljor och fetters friktionshämmande egenskaper. Konceptet består av två skenor med ställbar vinkel mot väglaget. Hjulet vilar på en uppläggningsram som är monterad på en släde vars hjul rullar inuti skenorna. När hjulet studsar mot väglaget lämnar det samtidigt uppläggningsramen. Ett moment uppstår kring kontaktytan som förenklat kan betraktas som en linje. Beroende på hur mycket friktion som uppstår mellan däcket och väglaget så kommer däcket att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot vinterväglag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot vinterväglag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23416 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×