Utvecklingstörning
7842 visningar
uppladdat: 2003-10-28
uppladdat: 2003-10-28
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Hon är i tonåren och hon kan en del enkla saker som att äta själv.
Hon talar inte med men är bra på att visa vad hon vill.
För att vi skall försöka göra Saras liv mer meningsfullt måste vi förstå att Sara är en
unika person och man kan inte placera henne definitivt på en viss nivå.
Hon måste mötas på den begåvningsnivå som Sara kan förstå.
Så hon kan utvecklas i den takt som det är möjligt för henne.
Sara kan visa vad hon vill ,det visar hon på sitt "kroppspråk",
då gäller det att vi som personal kan tolka Saras signaler,
även om de bitvis kan vara svaga signaler hon ger och personaler måste försöka
se dem och bekräfta dem
Personalen måste vara uppmärksam och har tålamod att lyssna på Saras kroppspråk
som är mycket viktigt för att man skall kunna tolka och förstå Saras budskap
som hon vill förmedla till sin omgivning .
För Sara innebär utvecklingstörningen att hon inte kan tala,
utan visar med känslor och sin vilja med kroppen,rösten och ansiktsuttryck.
Hon är ständigt beroende av människors hjälp.
Även om Sara har en svårt utvecklingstörning så
är hon glad,ledsen som alla andra och hon har älsklingsrätter och t.e.x favorit musik.
Även om Sara inte kan säga att hon vill ha t.e.x ett glas saft
Personalen måste kommunicera och tala till henne men normalt samtal
så hon blir glad och får känna mänsklig samvaro med andra människor
Hon är en person som alla andra som behöver gemenskap ,trygghet.kärlek och trygghet.
När man befinner sig på A nivå som Sara så betyder det att i hennes fall
att om hon ser en bulle så förstår hon att hon kan äta bullen,
Ser hon kläder så förstår hon att hon skall klä på sig eller klä av sig med
hjälp av personalen "kroppspråk" som visar henne hur hon skall gå till väga.
Hon känner till det hon har egen erfarenhet av här och nu.
rumsuppfattningen är kopplad till den egna kroppen och Sara upptäcker saker och ting med vad hon själv kan
göra med saker och ting ex..att sängen ska jag sova i.
Hon förstår inte mängder men förstår att om hon visar med sitt kroppspråk så kan hon
få det hon vill ha t.e.x.mat och hon gör på ett visst sätt med sin mimik eller gest,ljud.
Hon hittar dåligt i sitt när område och rummet är där hon är.Hon lever i nuet.
Sara är beroende av att hon blir stimulerad i en bra miljö som kan stimulera hennes utveckling.
Människan har möjlighet att utvecklas så länge hon lever .
Hon behöver uttsättas för någon form av stimuli,sinnesretningar genom att få se uppleva med sitt sinne.
Känna kyla och värme,smaka på olika saker,höra olika ljud m.m
Sara går i en träningskola eftersom hon är i övre tonåren och där får hon daglig träning
som är utformat för att passa hennes nivå.Så här kan jag tänka mig att hennes dag
kan se ut för att passa Sara.
MUSIK:Hon får där uppleva att musikfröken kommer
och hon får "trumma" med hjälp av en assistent som tar hennes hand och hjälper henne
att uppleva känslan över att trumma.
GYMNASTIK: Dans med hjälp av personal,rörelselekar,med hjälp av personalen.
personalen hjälper henne att böja knä och leder och gör det i takt till musik.
Massage och avslappning.
BAD:Sara får gå på badhuset och med hjälp av personalen så får hon ochså "busa"
och röra sin kropp i vatten och uppleva den njutningen att vara "fri".
kanske med hjälp av flytdyner så kan hon bada själv utan hjälp av personal.
Hon får även uppleva kyla och värme.
UTEAKTIVITET:Promenenera med personalen och uppleva olika klimatväxlingar.
Hon får även se olika miljöer och känna olika underlag att gå eller åka rullstol på.
KREATIVITET: Jag ser framför mig att Sara kan skapa med t.e.x vattenfärger,lera,
leka i sandlåda och känna med handen på s...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2003-10-28] UtvecklingstörningMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2348 [2024-05-05]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera