Förtroende vid ekonomisk rådgivning - en kvalitativ studie av ett konsultbolag

896 visningar
uppladdat: 2008-01-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur rådgivaren agerar för att försöka bygga upp ett förtroende för kunden vid försäljning av finansiella tjänster. Vi vill lyfta fram och belysa vikten av den personliga kontakten och rådgivarens förhållningssätt vid en säljsituation och då specifikt under servicemötet. Den metod som primärt användes var deltagande observation och så kallad skuggning. Författarna deltog i den dagliga verksamheten hos fallföretaget och fick därmed en god och realistisk överblick av de fenomen som ämnades observera. Primärt fokuserade vi på teorier rörande relationsmarknadsföring, tjänstemarknadsföring och service management. För att komplettera ytterligare används även flertalet artiklar som bland annat beskriver vikten av den fysiska omgivningen och faktorer som påverkar kunders helhetsupplevelse. Inom relationsmarknadsföring var den i särklass viktigaste teorin den om förtroendebyggande. Studien ägde rum på ett kapitalförvaltningsbolag som primärt sysslar med finansiell rådgivning och kapitalförvaltning. Mellan 300 och 500 investeringsrådgivare arbetar på företaget som vi har valt att referera till som AB Finans och företaget har mellan 75 000 och 100 000 nordiska kunder. Våra observationer och analyser indikerar på att teorierna om förtroendeskapande förklarar hur rådgivarna på AB Finans försöker bygga förtroende för kunden, det läggs stort fokus på kunden och bra kundrelationer. Vår samlade bedömning är att noggrannhet och genomtänkta beteende är något som genomsyrar AB Finans. Vår uppfattning är att fokus läggs på att vårda befintliga kundrelationer istället för att för att värva nya kundkontakter. Nöjda kunder är en förutsättning för att skapa förtroende och ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förtroende vid ekonomisk rådgivning - en kvalitativ studie av ett konsultbolag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-18]   Förtroende vid ekonomisk rådgivning - en kvalitativ studie av ett konsultbolag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23504 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×