Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning

2407 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Skolundervisningen i evolutionsteorin diskuteras och vissa menar att den bör kompletteras med alternativa förklaringar såsom kreationism och Intelligent Design. Efter att ha tagit del av de argument som finns för och emot att presentera olika perspektiv i undervisningen, verkar det som att diskussionen huvudsakligen rör hur man definierar vad som är vetenskap och hur man bör tyda läroplanens avsnitt om Saklighet och allsidighet. Vi utgick från tidigare forskning kring evolutionsteorins ställning inom vetenskapen och skolundervisningen. Dessutom gjordes en översikt av vetenskapsfilosofiska inriktningar och en genomgång av hur begreppen saklighet och allsidighet har behandlats i läroplanerna. Vår intervjuundersökning gjordes i syfte att undersöka hur lärarstudenter tolkar ovanstående begrepp med utgångspunkt i denna debatt. Dessutom ville vi ta reda på hur de anser att debatten bör hanteras i skolan. För att få kontakt med lärarstudenter som ville ställa upp på en intervju gjordes först en enkätundersökning. Från den gick vi vidare och utförde nio intervjuer. Våra intervjuer visar att lärarstudenterna har en förhållandevis enhetlig syn på vetenskap men olika åsikter om hur undervisningen i livets utveckling bö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23529 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×