Internkommunikation är av mycket stor vikt för en organisations framgång. Landstinget i Värmland är en stor organisation med många mellanchefer på olika befattningar. Alla dessa får varje vecka ett mail om att ett nytt chefsbrev, Chef, utkommit på intranätet. Med min uppsats undersöker jag hur cheferna uppfattar och använder sig av detta chefsbrev samt om uppfattning och användning skiljer sig åt bland olika befattningsgrupper. Jag önskar ta reda på om Chef behövs som en del av landstingets interna kommunikation.Studiens frågeställningar försöker jag besvara genom att använda mig av en kvantitativ metod i form av en enkät som skickas ut till alla mottagare av chefsbrevet. Resultatet av studien visar att Chef till stor del verkar vara en lyckad informationskanal. En majoritet av cheferna tittar igenom åtminstone de flesta numren, anser att en större del av innehållet känns viktigt att ta del av och anser inte att någon annan kanal skulle kunna ersätta chefsbrevet. Majoriteten upplever också att innehållet är aktuellt och tillförlitligt samt att de har ganska stor nytta av brevet i sitt arbete.Ett uttalat syfte med Chef är att cheferna i Landstinget i Värmland ska läsa det och vidareinformera till sina medarbetare. Resultatet visar att en majoritet av cheferna ofta vidareinformerar men jag anser att den andel som inte gör det är alltför stor. Chefernas kommunikativa ansvar bör därför tydligare beskrivas så att de förstår vad som förväntas av dem, samtidigt som de bör få hjälp att utveckla sin kommunikativa förmåga.Skillnaderna mellan hur de olika befattningsgrupperna uppfattar och använder sig av Chef är inte så stora men vissa skillnader finns. Divisionscheferna som befinner sig högt upp på organisationsschemat och ingår i en ledningsgrupp är mer nöjda med Chef än vad avdelningschefer och chefer inom serviceverksamheter, som befinner sig längre ifrån ledningen är. Ansvariga bör fundera på hur dessa skillnader skul...