En regions marknadskommunikation â?? En studie av marknadskommunikationen från livsmedelsklustret i Skåne till potentiella investerare

755 visningar
uppladdat: 2005-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera kommunikationsprocesser. I uppsatsen analyseras det avsända budskapet från livsmedelsklustret i Skåne samt hur det avsända budskapet uppfattas av potentiella investerare. Dessa delar används för att finna förklaringar till gap mellan avsänt och mottaget budskap från regionen till potentiella investerare. Analysresultaten används i förslag till förbättrad kommunikation. Metoden i denna uppsats har ett förklarande syfte. Uppsatsen behandlar dels en enkätundersökning och dels personliga intervjuer. Den bild som regionens företrädare vill förmedla till potentiella investerare analyseras. Gap-modellen och den klassiska kommunikationsmodellen är två utgångsmodeller. Viktiga teoribidrag som ger studien ytterligare djup är; semiotik, klusteranalys samt relationsmarknadsföringsteorier. I uppsatsen redovisas empirin sammanvävt med teori och analys av dessa delar. Författarna utgår som regel från ett uppslag ur intervjuerna som relateras till uppsatsens teoriram. Detta knyts sedan till resultaten av enkäten. Generellt sett visar studien på en god överensstämmelse mellan avsändare och mottagare vad gäller synen på viktiga klusterdimensioner. Dessa består av innovationer, kunskap samt forskning & utveckling. Vidare understryks vikten av en välfungerande webb-plats. Det framkommer även en relativt tydlig bild av att marknadsföringen är utformad från ett ledningsperspektiv snarare än ett kundorienterat perspektiv. Utifrån denna slutsats har vikten av att kartlägga sin målgrupp samt förmedla ett samlat budskap tagits upp. Även möjligheter till djupare förståelse och kunskap om de mest värdefulla kunderna poängteras liksom potentialen i ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En regions marknadskommunikation â?? En studie av marknadskommunikationen från livsmedelsklustret i Skåne till potentiella investerare

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-01]   En regions marknadskommunikation â?? En studie av marknadskommunikationen från livsmedelsklustret i Skåne till potentiella investerare
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23653 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×