En litteraturstudie kring forskares syn på olika läs- och skrivinlärningsmetoder samt motivet bakom svenska och finska lärares val av metoder i år 1-3

2151 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vårt arbete var att fördjupa oss i några läs- och skrivinlärningsmetoder genom en litteraturstudie av syntetiska och analytiska metoder. Vi ville även ta reda på svenska respektive finska lärares motiv bakom val av metoder, samt deras tankar kring PISA-undersökningens resultat (2003) där det framkom att finska elever har en bättre läsförmåga. Bakgrunden behandlar följande områden: styrdokument i Sverige och i Finland, svensk läs- och skrivinlärnings historia, barnets språk, språklig medvetenhet, filosofers tankar, läs- och skrivutveckling, syntetiska och analytiska metoder, samt forskares syn på barns läs- och skrivinlärning. Vi valde att utföra en kvalitativ undersökning med förutbestämda frågeområden, där följdfrågorna varierade. Intervjuerna genomfördes med tre finska och två svenska lärare i år 1?3. Resultatet visade att de svenska lärarnas motiv var bland annat att undervisningen skall vara individanpassad och lustfylld för både elev och lärare, samt ta hänsyn till elevers inlärningsstilar, där syntetiska och analytiska metoder används. De finska lärarnas motiv var bland annat att det finska språkets uppbyggnad kräver ljud- och stavelsemetod för att underlätta elevernas rättstavning, där flertalet lärare använder övervägande syntetiska metoder med inslag av analytiska. Våra erfarenheter från detta arbete med tanke på vår blivande roll som pedagoger är att språkstimulering är av största vikt redan i hemmen och i förskolan med tanke på den kommande läs- och skrivutvecklingen. Hänsyn måste tas till elevernas olika utvecklingsnivåer och inl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En litteraturstudie kring forskares syn på olika läs- och skrivinlärningsmetoder samt motivet bakom svenska och finska lärares val av metoder i år 1-3

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   En litteraturstudie kring forskares syn på olika läs- och skrivinlärningsmetoder samt motivet bakom svenska och finska lärares val av metoder i år 1-3
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23803 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×