KUNSKAPANDE GENOM KONSTSKAPANDE

1433 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Jag har i mitt arbete undersökt en egen teori om att man som forskare inom utbildningsvetenskap skulle kunna använda sig av konstnärliga gestaltningsprocesser som metod att söka svar kring sin didaktiska forskning. Samt finna metoder att arbeta med konstnärliga gestaltningsprocesser i sin undervisning. Syftet med mitt arbete är att se om det kan vara möjligt att förena det praxisbaserade konstnärliga forskningsfältets arbetssätt med det utbildningsvetenskapliga samt vad den kombinationen i så fall skulle vara till för nytta inom pedagogisk forskning. Min undersökning har två huvudfrågor: · Skulle det vara möjligt att kombinera det praxisbaserade, konstnärliga forskningsfältets arbetssätt med utbildningsvetenskap? · Vad skulle denna kombination ha för nytta för den pedagogiska forskningen och för skolan? Jag har använt mig av litteraturstudier och konstnärligt, undersökande gestaltningsarbete som metoder för det här arbetet. För att ge stöd åt minnet och för att i efterhand kunna tydliggöra skeenden och tankar i processen har jag under arbetets gång också kontinuerligt fört loggbok i form av blogg på internet. I min analys av processen har jag sedan använt mig av en fjärde metod, deskriptiv innehållsanalys. Deskriptiv innehållsanalys passar bra till att analysera dokumentationen av undersökande konstnärliga processer då man många gånger jobbar både intuitivt och brett vilket medför att det är svårt att se det egentliga innehållet under arbetets gång. Men vilken nytta kan då forskaren inom utbildningsvetenskap ha av den konstnärliga metoden? Jag tror att man har svårt att kunna använda sig av konsten som kunskapsgenerator inom sitt undervisningsämne om man inte själv har upplevt vad dessa processer egentligen innebär. Utan denna erfarenhet finns en risk att de konstnärliga perspektiven på undervisningen blir godtyckl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: KUNSKAPANDE GENOM KONSTSKAPANDE

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   KUNSKAPANDE GENOM KONSTSKAPANDE
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=23844 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×