Eftermarknadens möjligheter : En studie av Swecon AB:s tjänsteutbud

1128 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
ProblemTillverkningsindustrin är en mogen industri där vinstmarginalen på produkterna är små och konkurrensen mycket hård. Detta gör det svårt för både tillverkare och återförsäljare att vinna marknadsandelar och uppnå acceptabla vinstmarginalerna enbart med hjälp av grundprodukterna. Swecon som är återförsäljare för Volvo Construction Equipment försöker därför finna alternativa metoder och vägar för att öka sina inkomster. En alternativ inkomstkälla är att utveckla utbud av tjänster som är bundna till företagets grundprodukter.SyfteSyftet med uppsatsen är att undersöka hur Swecon i södra Sverige kan förbättra sina erbjudanden av befintliga tjänster kopplade till grundprodukten samt utreda efterfrågan av nya sådana tjänster.MetodUppsatsen bygger på en kvalitativ studie av fem av Swecons lokalkontor samt fem kunder till dessa kontor. Den empiriska studien bygger främst på personliga intervjuer men även telefonintervjuer har använts. Samtliga intervjuer spelades in samtidigt som de även dokumenterades skriftligen.ResultatFör att Swecon ska kunna förbättra sina erbjudanden av tjänster måste ut-veckling och förändring komma inifrån organisationen. Om inte personalen är motiverad och övertygad om fördelarna med helhetskonceptet och de tjänster som detta innebär kan man inte heller övertyga kunden. Först efter en klar intern marknadsföring kan man gå ut och marknadsföra externt. Motivering av personal sker bäst genom en omarbetning av provisionssystemen för maskiner och avtal samt genom förbättrande av rutiner för kommunikation, offerering och kundregistrering. Den interna marknadsföringen skulle främjas genom en uppdatering och samkörning av datasystem samt genom att anpassa lokaler bättre. I den interaktiva och externa marknadsföringen med kunden och maskinförarna bör Swecon använda fältmekanikerna mer samt presentera kunden för personalen på Swecon då han köper en ny maskin. Utöver detta ser vi ett behov för Sweco...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Eftermarknadens möjligheter : En studie av Swecon AB:s tjänsteutbud

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Eftermarknadens möjligheter : En studie av Swecon AB:s tjänsteutbud
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24051 [2024-06-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×