Strindbergs liv och skapelser
22662 visningar
uppladdat: 2003-10-28
uppladdat: 2003-10-28
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
En uppsats i svenska om en av våra mest internationellt kända författare, August Strindbergs liv och skapelser.
Ungdomsår.
August Strindberg föddes och växte upp i ett borgarhem i Stockholm. Hans mor, en före detta uppasserska, dog när han var tretton år, och då var det bara hans far och syskon kvar i livet. Hans far var affärsman och enligt August kall, hård och dömande. Det fick stor betydelse för hans inställning till sin omgivning genom hela livet, men hans barndom hade också ljusa stunder. Bl.a. utflykter och sommarvistelser vid mälaren och skärgården som han skulle komma att komma tillbaka till många gånger. Efter att han tagit examen åkte han till Uppsala för att läsa till läroverkslärare vid universitetet, vilket misslyckades p.g.a. växlande yrkesplaner. Våren 1872 gav han slutgiltigt upp de akademiska ambitionerna för att bli litteratör, journalistisk frilansare, i Stockholm.
Mäster Olof (1872)
Strindberg gjorde ett antal mindre pjäser, men hans genombrott blev Mäster Olof, ett drama om både religiös och politisk revolution, men också om ungdomligt tvivel och osäkerhet.
Den unge Olaus Petri under reformationen symboliserar Strindberg i Sverige då socialismen började bryta fram och gamla samhällsformer föll. Den gamla historien hade helt plötsligt blivit aktuell och fått en ny innebörd, en ny symbolik. Det direkta moderna språket förstärkte den känslan ytterligare. Dramat sägs, bl.a. av Göran Hägg, docent i litteraturvetenskap, vara starkt inspirerat av Shakespeare, Ibsen och Brandes, själv kan jag inte uttrycka någon åsikt om den saken. Mäster Olof refuserades dessvärre, och förblev ospelat i tio år.
Röda Rummet (1879)
I Röda rummet ville Strindberg, som han säger i självbiografin ”tjänstekvinnans son”, rikta ett samlat anfall på hela detta samhälle, som han aldrig kunnat försona sig med. Han jobbade, när han skrev röda rummet, bl.a. som journalist och fick därför en bra inblick i olika samhällsfrågor. Röda rummet blev den första svenska romanen, skriven av en ung revoltör, med kritiska ögon, på ett modernt språk. Den innebar det stora genombrottet för naturalism och realism i Sverige. Erfarenheterna han hade fått som journalist och som ligger till grund för boken hade han diskuterat med sina radikala konstnärs och bohemvänner. Romanen är döpt efter det rum, med möblemang klätt i rött tyg, i Berns salonger där Strindberg och hans vänner då brukade träffas. Huvudpersonen är Arvid Falk, en ung upprorsman, precis som Mäster Olof, och kanske som Strindberg själv. Arvid har flera likheter med August. Bl.a. är han en oromantisk figur vars erfarenheter som journalist och författare blir startplatta för hela samhällskritiken. Han slår ner upp mot ämbetsverken, riksdagen, tidningar och den kristna välgörenheten. Men Stridberg var inte konsekvent. Falk är kluven mellan övertygelse och tvivel, romanen mellan fräna reportage, ilskna uppgörelser och idylliska miljöskildringar, humoristiska episoder. Dessbättre gör de senare att samhällskritiken och romanen i stort aldrig känns särskilt föråldrad.
Kvinnosyn m.m.
Strindbergs syn på kvinnorna speglas i det mesta han skrev, men framförallt i Giftas-böckerna. I Giftas1 (1884) samlar han 12 noveller om sina erfarenheter från äktenskapet med Siri von Essen. Historierna är endera komiska endera tragiska och handlar om den naturliga kärleken mellan könen och om äktenskapsproblemen, så som han såg dem. Könens olikhet, ekonomins förbannelse, kvinnans idéer om egna rättigheter och kärlekens blindhet, är bara några av dem. Sexualmoralsfrågor med religiös anknytning kan kännas föråldrade, likaså hans kvinnosyn men iakttagelserna om lust och längtan är tidlösa - men då något helt nytt. Strindberg hade skojat om möjligheterna att bli åtalad, men han förväntade sig nog aldrig att bli det. Hädelseåtalet mot Giftas (som inte hade ett dugg att göra med den skruvade kvinnobilden i boken, utan istället väcktes p.g.a. ämnen som onani och frigiditet) sägs ha kommit direkt från kung Oscar själv efter en felbedömning av opinionsläget. ”Den otäcke Strindberg” frikändes ganska direkt och fick massor av gratis reklam, men som de flesta liknande fall var processen plågsam. Den präglade det mesta han senare skrev. Han fick en roll som smädare och hädare, i sina texter och i sitt personliga beteende. August gjorde sig känd för att vara konservativ i kvinnofrågor. Han ansåg att mannen var en överlägsen tänkare och samhällsvarelse och att kvinnans roll var som maka och mor. Hennes roll i samhället var inte väsentlig. Enligt honom.
Naturalismen.
Strindberg var väldigt fascinerad och inspirerad av naturalismen. Naturalismen var den stil han skrev sina dramer på i slutet av 1880-talet. Stilen det gick ut på att pjäsen helst skulle skildra ett konkret problem, innehålla få skådespelare och utspelas på kort tid. Helst skulle också scenbilden vara densamma. Två pjäser han skrivit på detta sätt är ”Fadern”(1887) och ”Fröken Julie”(1888). I Fadern är rummet det samma genom hela dramat, handlingen försiggår under ett dygn och varje replik är en del av demonstrationen av huvudpersonens undergång. Fröken Julie hade 1893 premiär i Paris och blev en stor succé. Han sa sig (i förordet) ”ha velat modernisera teaterformen och gestalta vad han kallar livsglädjen i livets starka grymma strider”. I centrum av pjäsen stod könskampen med tydliga inslag från hans eget liv. Handling utspelar sig under en natt och det är endast två personer och en biperson som agerar.
Infernotiden.
Den svåraste tiden i Strindbergs liv kallades Infernotiden. Det var då han bl.a. fick förföljelsemani, han såg fiender komma efter honom vart han än gick. Det var när det första äktenskapet upplösts i slutet av 80-talet. När det hela var över 1892 flyttade han till Berlin för att skapa en framtid som tysk författare, men han blev litterärt resultatlös. Han lyckades helt enkelt inte skriva något bra. Han började med halvvetenskapliga experiment och brevväxlade med franska alkemister. 1894 flyttade han till Paris som för honom var den naturvetenskapliga medelpunkten. Där kom han i kontakt med ockultistiska kretsar. Hans andra hustru Frida Uhl lämnade honom snart efter det. Det var då han utvecklade förföljelsemanin som tvingade honom att ständigt flytta runt. Han trodde sig genom små tecken i hans vardag ha kontakt med högre makter, helt plötsligt var världen bara en illusion en fantasi, en dröm. Men samtidigt såg han sitt liv som ett helvete, ett inferno. Han skrev Inferno som en bekännelsebok i jag-form på franska. Jag-berättaren som är identisk med Strindberg själv upplever hur han får hjälp från ovan i sina experiment. Andarna lämnar lappar med siffror i hans väg, molnen bildar bokstäver. Han försöker få klarhet i vilka det är som driver konspirationen mot honom. Är det poliserna eller teosoferna? De kristna eller katolikerna? Var han sinnessjuk under Infernotiden?
Avslutning.
Strindberg dog i maj1912 efter en svår sjukdom. Hans sista drama var ”Stora landsvägen” (1909). Det blev en slags sammanfattning av alla hans livserfarenheter och ”det egentliga avskedet till all diktning”. Men det sista avskedet blev egentligen några fräna debattinlägg i den s.k ”Strindbergsfejden”(1910-1912) där han gick tillbaka till sitt radikala ungdoms-sätt och gick till attack mot militären, monarkin, Svenska akademin och allt annat som han ansåg vara fel i samhället. Processionen när han fördes till sista vilan var den största som uppmätts vid någon privatpersons begravning. Människor från alla klasser och grupper var där. Han var ett litterärt geni, en revolutionerande författare och en mycket folkkär man....
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2003-10-28] Strindbergs liv och skapelserMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2412 [2024-03-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera