Bland mappar och bloggar

1592 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I denna studie behandlar vi hur bildlärare genom dokumentation synliggör elevers läroprocesser. Det är av vikt för läraren att se processen i det han/hon ska handleda elever med utgångspunkt i respektive elevs utvecklingszon. För eleverna själva är det viktigt för att kunna utveckla en förståelse för sitt eget lärande. En nödvändighet är därmed att läraren måste inneha verktyg för att kunna få syn på dessa processer. Problemet med det hela är lärarens arbetssituation som är komplex. Vi har upplevt ett uttryckt problem med de verktyg som finns i den tidspressade verkligheten. Vårt syfte blev därför att söka finna hanterbara verktyg för synliggörande av processer. Vår undersökning består av två delar, intervjuer och gestaltning. Intervjudelen innefattar tre intervjuer i halvstrukturerad form av slumpmässigt utvalda bildlärare samt dokumentation av fyra bildmappar och en blogg, tillhörande de intervjuade lärarna. Gestaltningsdelen var uppdelad i två moment. De begränsades till 15 timmar per del, vilket är ungefär detsamma som en termins bildundervisning för grundskolans äldre åldrar. I den första delen genomförde vi själva 15 stycken 60 minuters lektioner innefattande sju bilduppgifter som är avsedda för årskurs 9. I den andra gestaltningsdelen arbetade vi endast utifrån ett tema och med återkommande responstillfällen, även detta uppdelat i 15 stycken 60 minuters pass. Hela gestaltningsdelen dokumenterade vi genom att filma fyra lektionstillfällen, fotografera våra arbeten och skriva egna reflektioner efter varje lektionstillfälle. Vi fann att det var svårt att i de dokumentationsverktyg vi undersökte spåra läroprocesser. Genom vår undersökning synliggjorde vi brister i ett lektionsupplägg, vanligt förekommande i bildämnet. Detta upplägg och problem med att förankra nyare synsätt grundade på den pedagogiska forskningen relaterar till att man försöker realisera teorierna med traditionella undervisningsmetoder. Om processer skall bli synliga i dokumentationen krävs det att undervisningen ger utrymme och präglas av det dialogiska undersökande som främjar lärandeprocesserna. De dokumentationsformer som redan är vanliga och används ute i verksamheten kan fungera som synliggörande verktyg om dess innehåll istället för slutprodukter fokuserar på...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bland mappar och bloggar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Bland mappar och bloggar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24172 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×