Skolsituation och lärande

1463 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vi lever idag i ett mångkulturellt samhälle och detta märks inte minst i dagens skola där ungdomar med olika kuiturella bakgrunder möts utifrån olika förutsättningar. Alla elever i dagens svenska skola lever i en vardag fylld med massor av påverkan ifrån olika kulturer och ifrån olika människor. Skolan är också en del utav det mångkuiturella samhället där elever dagligen med olika kulturella bakgrunder möts och samspelar med varandra. Alla elever i skolan matas hela tiden med intryck av olika slag och påverkan från olika håll i omgivningen, till exempel från lärare, kamrater och föräldrar. Med denna studie vill vi belysa hur elever med invandrarbakgrund i den svenska skolan ser på sin skolsituation och sitt lärande. Som blivande lärare är det viktigt att kunna tillgodose alla elever utifrån den enskilda individen och det är av stor väsentlighet att bidra med ett lärande. Ett lärande som är givande för alla elever då även elever med invandrarbakgrund är en stor del av den svenska skolan. Att kunna tillgodose alla elever på bästa möjliga sätt är för oss den stora utmaningen i läraryrket. Viktigt är att kunna vara flexibel och uppmärksam, detta är för läraren en del utav läraryrkets profession. Bakgrunden och valet av inriktning, där vi sätter eleven med invandrarbakgrund i fokus är på grund av att vi som blivande lärare har stött på och uppmärksammat problem ute i den svenska skolan genom exempelvis våra VFU perioder men även erfarenheter från vår egen skolgång. Vi kälmer att problemen som vi stött på ute i skolorna måste lyftas fram för att kunna få en verklig bild av hur det egentligen ser ut, det vill säga om den svenska skolan har problem med att kunna tillgodose alla elever utifrån bästa möjliga förmåga oavsett kuiturell bakgrund. I denna studie vill vi söka svar om hur elever med invandrarbakgrund i den svenska skolan ser på den egna skolsituationen. Vi utgår från elevemas egna upplevelser och tankar för att finna svar om det är en verklig bild som vi har stött på, vill säga om vårt antagande går att generalisera över lag i den svenska skolan. De didaktiska implikationer vi har utgått ifrån i vår studie är att vi anser det vara av stor pedagogisk relevans att uppmärksamma de problem som vi stött på för att underlätta för alla elever i den mångkuiturella skolan. Vi anser att skolan är en plats där alla elever ska känna sig trygga och kunna utvecklas efter egna förutsättningar, den ska inte hämma och hindra den personliga utvecklingen hos eleverna vilken den idag utifrån vår synvinkel till viss del tyvärr gör. Vårt intresse ligger då här att undersöka om det är den kulturella bakgrunden som på något sätt kan ligga till bakgrund för de eventuella svårigheterna. I studien har vi valt att utgå utifrån två olika nivåe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skolsituation och lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Skolsituation och lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24341 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×