Att ha en blogg, eller dagbok på nätet, har blivit otroligt stort och
populärt den senaste tiden. Bloggandet har blivit ett fritidsintresse för
många, en plats där man kan dela med sig av sina tankar, reflektera och
fundera. Då fritiden är en viktig arena för skapandet av ungdomars
identitet tyckte jag att detta ämne var intressant att undersöka. Många
unga tjejer har idag tagit till sig nätet och bloggen som medium och
spenderar idag sin fritid med att blogga. Jag menar att detta är intressant
då det belyser ett nytt fenomen, bloggen, både som uttrycksform och som
identitetsverktyg men också som fritidsintresse i samhället idag. Det är
också intressant att fokusera på tjejer och lägga fokus på deras åsikter om
nätet, en "värld" som annars är och har varit relativt mansdominerad.
Syftet med studien har varit att reda på hur unga tjejers mening och
identitet kan formas genom att de bloggar. Jag har haft för avsikt studera
vad man eventuellt kan få ut av att blogga förutom just själva bloggandet i
sig. Jag ville ta reda på om bloggen som fritidsintresse kunde fungera som
ett verktyg i identitetsskapandet. Jag har valt att lägga fokus på unga
tjejer och deras bloggande på fritiden. Min frågeställning har varit: Hur
kan unga tjejers mening och identitet formas med bloggen som
fritidsintresse?
Jag har valt att använda mig av postmodern teori då jag menar att många
olika faktorer som exempelvis attityder, personlighet, identitet spelar in
i det sociala livet och påverkar individer i deras tänkande och hela dess
person.Studien antar en etnometodologisk inriktning, en gren som skildrar
vad människor gör i vardagliga situationer. Jag har haft för avsikt att
dyka djupt in i fenomenet och komma nära. Jag ville försöka förstå och ta
del av individernas tankar kring fenomenet. Jag har därför använt mig av
kvalitativ metod. Jag har gjort intervjuer med sex tjejer som bloggar på
fritiden. Tjejerna är alla mellan 16 till 24 år och bosatta i
Storstockholm.
Att forma sig själv, sin identitet, är ett ständigt pågående process som
hela tiden konstrueras och omkonstrueras av den omgivande världen. I
ungdomsåren söker man intensivt efter sin identitet, det är då man ska
hitta sin identitet och bygga sig själv. Fritiden fungerar som en fast
punkt, en trygghet och struktur i vardagen. Genom fritiden kan man således
också skapa den person man är, skapa sin identitet (Berggren, 2000).
Bloggen har betydelse för bloggarna och deras liv, den existerar i vardagen
som vilken annan fritidssyssla som helst. Bloggandet handlar om social
interaktion, man träffar nya bekantskaper bortom tid och rum. Med bloggen
kan man också bygga sin identitet genom nya intryck och genom feedback och
bekräftelse från andra. Det är mycket som formar identiteten, alla val ma...