Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie

1492 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i matematik. Syfte Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers kommunikation i matematik. Metod Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har analyserats. Resultat med didaktiska konsekvenser Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande, principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer procedurinriktat synsät...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24350 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×