Syftet med studien var att beskriva föräldrars förväntningar och
upplevelser av inflytande, kontinuitet och trygghet, med kommunal
verksamhet för avlösarservice. Intervjuer genomfördes under senhösten 2004
med fem föräldrar, fyra kvinnor och en man om deras förävantningar och
upplevelser av genomförandet av insatsen avlösarservice som deras barn var
beviljade enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Efter en omorganistaion i kommunen staratdes i september 2002 en ny
verksamhet: avlösar- och ledsagarcentralen. Centralen bestod av en fast
personalgrupp som var anställda för att genomföra insatserna ledagarservice
och avlösarservice. Föräldrarna hade förväntningar på att avlösarna skulle
ha förförståelse för barnet och funktionsnedsättningen. Avlösaren skulle
vara harmonisk, visa respekt och ha empati för barnet och familjen.
Föräldrarna ansåg att det var viktigt med kontinuitet både beträffande
personal och beträffande de tidpunkter då insatsen genomfördes. Det
upplevdes viktigt att barnet visste vilken avlösare som kom hem till
familjen. Föräldrarna upplevde medbestämmande och inflytande gällande vilka
dagar och tider avlösningen genomfördes men föräldrarna saknade
medbestämmande och inflytande i valet av avlösare. Alla föräldrarna angav
vid intervjuerna att de kände trygghet då avlösarna kom hem till dem. I
centralen arbetade en samordnare vars uppgift bland annat var att hålla
kontakt med föräldrarna, informera om förändringar av avlösare vid sjukdom
eller semester samt boka in dagar och tidpunkter för avlösning. Alla
föräldrarna angav att strukturen blivit mycket bättre sedan samordnaren
började. Genomförandeplan kan vara ett verktyg för att öka föräldrarnas
upplevelse av inflytande, medbestämmande, kontinuitet och trygghet. Syftet
med genomförandeplanen är att skapa en tydlig struktur. Planen förtydligar
vad som ska göras, vem som ska göra...