Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling

2245 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårt yrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. Vi anser att en konstruktiv konflikthantering med gott ledarskap leder till ökad emotionell utveckling hos eleverna. Vi utgår ifrån frågeställningarna: Hur kan konflikthantering stärka elevers emotionella utveckling? Vilken typ av ledarstil bör läraren ha och vilka förutsättningar krävs? Metod Genom en empirisk undersökning i form av djupintervjuer har vi utrett lärares uppfattning kring vår teori och de begrepp som berörs. Vi har intervjuat fyra mellanstadielärare i Göteborgsområdet. Arbetet bygger, förutom vår intervjustudie, på material från tidigare forskning kring kommunikation, ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling. Resultat I konfliktsituationer krävs att ledaren är trygg och säker i sig själv och inte fördömande eller skuldbeläggande, då eleverna måste kunna känna tillit till läraren och hon är en förebild för dem. Det är också väsentligt att hon har god självkännedom samt kan variera sin ledarstil beroende på situationen. En annan viktig aspekt i sammanhanget är hur läraren hanterar konflikter, eftersom det är avgörande för huruvida konflikten blir konstruktiv eller destruktiv. En samtalsledare bör hjälpa eleverna att lösa konflikterna själva i allt större utsträckning, och lära dem att se sin egen roll och att vara tolerant mot andra. Finns dessa egenskaper hos läraren ger det goda förutsättningar för att konflikthanteringen ska bli konstruktiv och leda till emotionell utveckling hos eleverna. Att utvecklas emotionellt innebär att eleverna lär sig att förstå sig själva och sina känslor samt bli trygga och utveckla en god självbild. Det innefattar även att ta ansvar för sina känslor och reaktioner och att kunna sätta sig in i någon annans situation. Slutsats Undersökningen och forskningen visar tydligt på hur viktigt ledarskapet och lärarens förhållningssätt är ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24415 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×