Syftet med detta examensarbete var att beskriva vilken betydelse samverkan i
arbetslaget har för lärares reflekterande. Efter en litteraturstudie
utformades en enkät som delades ut till lärare verksamma på högstadieskolor
i Luleå kommun. Resultatet kan ge en fingervisning om vilken betydelse
yrkesverksamma lärare menar att samverkan i arbetslaget har för deras
reflektion över sitt arbete.
Under vår utbildning har vi lärt oss att utvärdera, analysera och kritiskt
reflektera över det arbete vi gör, och fundera över vad vi kan göra för att
främja elevernas utveckling och lärande på bästa sätt. Ofta har vi upplevt
att det är lättare att få syn på sig själv och sitt arbete när man får ta
del av andras presentationer och texter. Genom att se andra, diskutera och
argumentera för sitt eget sätt att arbeta, förmås man formulera de kunskaper
och åsikter som ligger till grund för ett arbetssätt. Detta är vitalt för
att kunna se på sitt arbete med distans. Utifrån tidigare erfarenheter från
arbetslivet och iakttagelser under praktikperioder ute på skolor, vet vi
även att arbetskamrater har en mycket stor betydelse för hur arbetet upplevs
och fungerar. Traditionellt är läraryrket ett ensamt arbete, där var och en
sköter sitt. Det var först i och med att Läroplanen för grundskolan 1980 kom
ut, som det bestämdes att lärare ska arbeta tillsammans i arbetsenheter och
i arbetslag, och samverkan blev därmed en del av läraryrket. Med dessa tankar
och erfarenheter i bagaget valde vi att lägga fokus på lärarens situation i
arbetslaget och hur samverkan i arbetslaget påverkar den enskilde läraren.
Resultatet indikerar att lärare tillmäter arbetslaget en ganska stor
betydelse för den egna förmågan att utvärdera, analysera och få en ökad
förståelse för yrkesutövningen. Därtill har samverkan i arbetslaget också
sto...