Varje år avslutas ett antal bostadsrättsaffärer och utbudet av fastighetsmäklare på marknaden idag är väldigt stort. Det blir allt svårare för fastighetsmäklarföretagen att utmärka sig och få kunderna att välja just dem. Fastighetsmäklarföretagen måste ha en god uppfattning om vad kunderna tycker är betydelsefullt. En bostadsrättsaffär är för många en viktig händelse i livet. Vad är det som avgör vilket fastighetsmäklarföretag kunden slutligen väljer?Syfte: Huvudsyftet med denna rapport är att undersöka vilka kriterier konsumenterna tycker är viktiga när de väljer fastighetsmäklarföretag för att sälja deras bostadsrätt. Vilka kriterier påverkar valet och vilket är det avgörande?Som delsyfte kommer vi även att undersöka hur fastighetsmäklarföretagen utmärker sig själva och vilka faktorer de använder sig av för att få kunderna att välja just dem. Är det dessa faktorer kunderna verkligen går efter i slutändan när de väljer fastighetsmäklarföretag?Metod: De metoder vi har valt att använda oss av för att på bästa sätt besvara vårt syfte är dels intervjuer med fastighetsmäklare och dels en enkätundersökning bland företagens kunder. De fastighetsmäklarföretag vi har intervjuat är Svensk fastighetsförmedling, Farsta samt Svenska Mäklarhuset, Södermalm. Även andra typer av källor, i form av Internet och diverse litteratur, har använts för att samla in data.Slutsatser: Vi kom fram till att det kriterium som framstod som mest betydelsefullt för båda företagen var att objektet annonseras på Internet. Lika betydelsefullt för Svensk Fastighetsförmedlings kunder var att fastighetsmäklarföretaget uppfattas som pålitliga och seriösa. Detta kriterium kom på andra plats hos Svenska Mäklarhusets kunder. Det som visade sig vara avgörande för...