Felexpeditioner inom egenvården

1133 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Egenvård är ett ständigt växande område, fler och fler produkter kommer ut på marknaden och man ser även en ökning i försäljning inom Apoteket AB. Men detta innebär inte för apotekens del att bara sälja egenvårdsprodukter, en stor del är att ge råd och bedöma när kunden istället bör uppsöka sjukvård. En felexpedition är en felaktig expedition, rådgivning eller tjänst som skett till kunden. Inrapporteringen av felexpeditionerna ska kartlägga vad som inträffat, varför det inträffade och hur man kan undvika att detta händer igen. Avsikten är att öka säkerheten för kunderna. Syftet med denna studie var att kartlägga felexpeditioner inom egenvårdsområdet. Registrerade felexpeditioner under perioden 20040301-20070301 hämtades från Apoteket AB: s Riskdatabas. Endast ärenden som var fullständigt avslutade samt markerats som "Egenvård" ingick i studien. En analys av typ och orsak till de fel som begåtts samt de produkter som varit inblandade i dessa fel gjordes. En kartläggning gjordes även av allvarlighetsgraderna "Detta var inget fel" och "Lindrig händelse". Undersökningen visar på brister när det gäller inrapportering av felexpeditioner. Ett flertal av rapporterna var otydligt ifyllda, innehöll mycket lite information om vad som hänt och var även felaktigt kategoriserade. Under perioden rapporterades 170 felexpeditioner inom egenvårdsområdet. Av dessa var distansapoteket ansvarig för 79 ärenden, det vanligaste felet var "Utebliven vara" och den mest förekommande orsaken var "Övrigt fel". Studien visar även att antalet ärenden som orsakas av distansapoteket ökar konstant under hela denna period och rör främst leveransproblem. För de övriga felexpeditionerna var "Fel vara" det vanligaste felet och den vanligaste orsaken var "Bristande dialog ? kund". Resultaten visar även att antalet inrapporterade ärenden från apoteken (exklusive distansapoteket) minskar konstant varje år. Även vissa riskområden kunde identifieras i rapporterna. De hade klassificerats som feltypen "fel vara" och med orsaken "bristande kunddialog". De vanligaste "fel vara" utgjordes av förväxling av nikotinläkemedel. "Bristande kunddialog" konstaterades då man i dialogen med kunden inte tagit upp vissa områden som är viktiga vid en bra rådgivning eller inte kontrollerat om produkten var lämplig för den kunden. 2 Granskningen över allvarlighetsgrader visade att "Lindrig händelse" var den mest förekommande bedömningen, 130 ärenden hade denna allvarlighetsgrad och 22 ärenden hade bedömts till "Detta var inget fel". En slutsats som kan dras av studien är att det behövs mer information och utbildning om hur man gör en registrering och varför det är viktigt att rapportera dessa även inom egenvårdsområdet. Studien understryker också bristen på en enhetlig bedömningsgrund: ett flertal olika uppfattningar finns om vad som bör bedömas till "Detta var inget fel" samt "Lindrig händelse". Detta bör diskuteras vidare och en tydligare utformning av bedömning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Felexpeditioner inom egenvården

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Felexpeditioner inom egenvården
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24911 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×