Intentionen om en skola för alla - En jämförande studie, ur ett ADH/DAMP-perspektiv

2049 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Syfte Vårt syfte är att jämföra idealet "en skola för alla" med verklighetens skola ur ett ADHD/DAMP-perspektiv. Detta för att undersöka om ADHD/DAMP-undervisningen, så som den utformas av medicinsk expertis, hamnar i konflikt med tanken om "en skola för alla". Frågeställningar Vad menas med en skola för alla? Vad säger medicinsk expertis om den pedagogiska utformningen för barn med ADHD/DAMP? Hur ser den pedagogiska verksamheten ut i verkligheten för elever med ADHD/DAMP? Metod och material För att besvara våra frågeställningar har vi gjort en litteraturstudie, samt genomfört tre stycken kvalitativa lärarintervjuer med hjälp av bandspelare. Litteraturen har sedan jämförts med våra intervjusvar för att på så sätt komma fram till ett resultat. Resultat En skola för alla är ett stort ämne med mycket tolkningsutrymme, men i praktiken är det en idè om att man i så hög grad som möjligt ska ge alla elever en meningsfull undervisning inom klassens ram. Detta skapar förutsättningar för att umgås, känna respekt och förståelse för dem som på olika sätt är annorlunda. Vår undersökning visar dock att den medicinska expertisen har ett inflytande på undervisningen i dagens skola. De medicinska experterna förespråkar, i konflikt med tanken om en skola för alla, enskild undervisning och stimulusfattig miljö. Enskild undervisning för elever med ADHD/DAMP förekommer ute i verksamheten och det är inte enbart för elevens bästa man ser, utan man ser även att det är för att hela gruppen ska få lugn och ro. Uppsatsen ger inget generaliserbart resultat utan kan endast gälla för dessa enskilda personer och situationer. Betydelse för läraryrket I vår framtida yrkesutövning ska vi enligt läroplanen se till varje enskild individs bästa och till deras förutsättningar och tidigare erfarenheter. Då gäller det att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Intentionen om en skola för alla - En jämförande studie, ur ett ADH/DAMP-perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Intentionen om en skola för alla - En jämförande studie, ur ett ADH/DAMP-perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25015 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×