Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv

769 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. Studien bygger på tre centrala frågor: Vilken syn på hur matematikundervisning bör bedrivas i årskurs 1-3 har lärare som undervisar i dessa årskurser? Vad säger aktuell forskning och aktuella teorier om hur matematikundervisning bör bedrivas i skolans tidigare år? Vilka samband/kontradiktioner finns mellan det lärarna anser och det forskarna/teoretikerna påvisar och säger? Resultaten bygger på kvalitativa intervjuer av tio verksamma lärare i åk 1-3 samt en litteraturanalys av olika forskares/teoretikers verk. Studiens resultat visar att det råder betydliga skillnader i hur olika lärare åk 1-3 undervisar i matematik. Resultaten visar att det även råder skillnader mellan vad lärare och olika forskare/teoretiker anser om hur matematikundervisning för de yngre skolåren bör bedrivas. Däremot pekar studiens resultat att det råder en ganska stor enighet bland olika forskare/teoretiker gällande detta ämne. Vidare ger studien en bättre inblick i hur det förhåller sig mellan teori och praktik inom matematikdidaktik. Detta är viktigt att överblicka och ha en insikt i om det överhuvudtaget ska kunna ske en förändring...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25254 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×