Det har funnits en debatt under många år debatt om snöskoterns vara eller
icke vara runt om i Norrland. Diskussioner om att förbjuda snöskotertrafik
utanför utmärkta leder och att bullernivån på snöskotrar är för höga är
exempel på problem som finns. Idag finns det områden inom Norrbottens län
som har delvis eller totala snöskoterförbud.
Syftet med detta arbete är att titta på i vilken utsträckning det nio
punkter som rapporten Snöskotern i Naturen ställt upp, detta är en rapport
som släpptes 1994 av Miljö- och Naturresurs Departementet. Syftet med den
utredningen var att skydda miljön mot de skadeverkningar som uppstår efter
snöskotern. Uppsatsen skall försöka visa på vilka sätt dessa punkter har
genomförts och återkoppla det till Beethams syn på legitimitet. De punkter
som inte har genomförts skall även redovisas och vilka orsaker som kan
ligga bakom det.
Som slutsatser kan man se att många av det mål som varit uppsatta av
Snöskotern i Naturen. Det har som exempel införts större begränsningar inom
fjällvärlden med olika klassificeringar. Det har även införts ett
obligatoriskt terrängförarbevis för att få framföra snöskoter i Sverige.
Men det är även punkter som inte har genomförts i den utsträckningen som
var tanken, buller- och utsläppsnivåer är svårare att genomföra främst på
grund av Nordamerika och Europeiska Unionen. Om vi tittar på Beethams tre
nivåer på legitimitet, det första kriteriet anses vara genomfört i och med
att en majoritet av befolkningen följer de lagar som är uppsatta av
makthavarna i Sverige, det andra kriteriet på hur väl makthavarna lyssnar
på den berörda befolkningen anser jag är genomfört i och med att vi bor i
ett demokratiskt land och våra åsikter skall återspeglas i det beslut som
tas av makthavarna. Det tredje kriteriet som Beetham tar upp anser jag även
här uppfyllt de...