Butikslogistik - En jämförelse mellan Monki och Zara

1925 visningar
uppladdat: 2007-03-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Bakgrund och problemdiskussion: Butikslogistiken har förändrats med åren. I början ansågs logistik vara enbart en kostnad med en målsättning att minska. Detaljhandeln var även passiva mottagare av produkter. Varorna fördelades ut till butiker där efterfrågan förelåg. Idag har företagen bättre kontroll över produkterna och kan därför reagera snabbare på kundernas efterfrågan. Två vanliga problem är nedskrivningar vid rea och slut i hyllan. Dagens marknad inom modebranschen är en marknad med stor konkurrens. Företag måste anpassa sig efter kundernas önskemål, genom att hela tiden förnya sitt sortiment, samt öka lagerhållningen och ha en kundanpassad produktion. Tillföljd av detta skapas fler säsonger på marknaden, vilket innebär att butikens utbud byts oftare. Detta medför stor press på företagen i hur de sköter logistiken. Kraven ökar på dem som är ansvariga för logistiken genom att sänka kostnaderna för hantering, lagring och transporter. Syfte: Syftet med studien är att redovisa för aktuella teorier inom ämnet butikslogistik. Teorierna kommer även att knytas till verkligheten genom en analys av hur Zara och Monki, som är två olika företag inom modebranschen, organiserar sin försörjningskedja. Detta för att visa på om Monki kan dra lärdom och använda sig av strategier som Zara använt för att bygga upp sin försörjningskedja. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning. Denna metod lämpar sig väl för denna typ av undersökning där en organisation eller ett företag studeras. I vårt fall ska butikskedjan Monki studeras gentemot Zara. Ett huvudargument för just användning av en kvalitativ metod, är att individuell data samlas in för att analysera ett företag. Slutsats: För att snabbt svara på efterfrågan och kunna erbjuda rätt produkt till kund, har Zara försökt genom olika åtgärder att istället för att producera alla produkter innan säsong, producera mestadels produkter under säsong. Detta sker med hjälp av bland annat inköp av ofärgade plagg och halvfabrikat, samt geografiskt nära placerade leverantörer för att förkorta tiden. De har även ett väl utvecklat informationsflöde där minsta tendens i försäljningen registreras. Då inga leveranser ska ta mer än 48 timmar att nå butikerna, använder de sig främst av flyg. Zara fokuserar på snabbhet framför produktionskostnader. Monki tillverkar allting före säsong och har inte alls samma fokus på trender som Zara. De har sina leverantörer i Asien och enstaka i Italien vilket direkt innebär längre ledtider på grund av att varorna fraktas hit med båt. Monki är inte lika informationsfokuserade som Zara även om de skicka...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Butikslogistik - En jämförelse mellan Monki och Zara

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-01]   Butikslogistik - En jämförelse mellan Monki och Zara
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25327 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×