Debatten i media om byggbranschen, har de senaste åren kännetecknats av
skandaler såsom kartellavslöjanden, kvalitetsbrister samt skenande
kostnader. Den kritik som har framförts till aktörerna inom byggbranschen
pekar ofta på att tillvaratagandet av erfarenheter från genomförda projekt
inom företagen är låg.
Författarens examensarbete initierades för att undersöka hur Skanska
Sverige AB region Hus Norr distriktet Västernorrland/Jämtland arbetar med
erfarenhetsåterföring inom distriktet, samt hur detta arbete genomförs inom
Skanska Sverige AB´s övriga husregioner. Ur detta följer syftet för
examensarbetet:
Att utreda varför systemet för erfarenhetsåterföring inte används i
tillräckligt hög utsträckning inom byggbranschen.
De metoder som författaren använde sig av i examensarbetet var: studerande
av anteckningar från tidigare genomförda projekt, ostrukturerade
intervjuer, samt en enkätundersökning. Samtliga metoder genomfördes för att
kartlägga arbetet med erfarenhetsåterföring inom Skanska Sverige AB´s olika
regioner och skillnader i deras arbetssätt.
Erfarenhetsåterföring behandlar företagets förmåga att samla in,
strukturera, nyskapa och återanvända kunskap inom företaget. Begreppet
erfarenhetsåterföring har en tydlig koppling till teorier om lärande.
Definitionen för lärande kan uttryckas som en förändring i agerande hos en
person efter att ha tagit del av eller införskaffat ny kunskap.
Förbättringsarbete är även det något som berör arbete med
erfarenhetsåterföring då det är ett angreppssätt att hantera möjligheter
till förbättring inom ett företag eller en organisation. Då
förbättringspotentialen kartlagts gäller det att använda sig av
ledningssystem som stöttar och underlättar arbete med att ta tillvarata och
vidareutveckla tidigare erfarenheter.
Analysen av insamlad data visade på att arbetet med erfarenhetsåterföring
är lågprioriterat inom samtliga husbyggande regioner. Majoriteten av
respondenterna anser dock att arbetet bör prioriteras för att kunna
användas som underlag för framtida projekt. Resultaten från analysen
sammanfattades i ett antal fallgropar samt framgångsfaktorer, för arbete
med erfarenhetsåterföring. Några av fallgroparna som kom fram var bland
annat otydligt ledarskap, otydliga mål för arbetet med
erfarenhetsåterföring och låg prioritering av arbetet.
Viktiga framgångsfaktorer för erfarenhetsåterföring är delaktighet hos
personalen ute i projekt för att skapa motivation, att ansvariga föregår
med gott exempel gällande erfarenhetsåterföring, samt att erbjuda
tillfällen för medarbetare att träffas för att utbyta och kommunicera
vidare lärdomar, samt dra nytta av varandras erfarenheter.
De rekommendationer som författaren ger till företaget är bland annat att
definiera begreppet erfarenhetsåterföring inom företaget för att skapa en
enhetlig uppfattning bland alla medarbetare om vad er...