Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa

2041 visningar
uppladdat: 2008-01-31
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Begreppet Corporate Social Responsibility kan delas upp i ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. I takt med det växande klimathotet ökar trycket på företag att redovisa för de miljömässiga aspekterna. Då CSR-redovisningen är frivillig finns inga gällande lagar utan istället har principer och riktlinjer ifrån olika organisationer tagits fram. Flygbranschen har på senare tid hamnat i fokus för miljödiskussionen dels genom ett ökat resande och dels genom EU: s förslag om att flygtrafiken ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Det här leder fram till problemformuleringen i uppsatsen; Vad redovisar företag i flygbranschen gällande miljöåtaganden och andra miljöaspekter? Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga och analysera hur flygbranschen i Europa redovisar miljöaspekter och miljöåtaganden. Vidare är syftet att se hur väl deras rapportering stämmer överens med en framtagen checklista utifrån vad GRI har för direktiv samt miljöprinciperna enligt Global Compact. Avgränsningar: I den här uppsatsen kommer endast den europeiska flygbranschen att granskas. Vidare undersöks bara den information som externa intressenter får ta del av såsom årsredovisningar, hållbarhetsrapporter samt företagens webbsidor. Slutligen, inom området för CSR ska undersökningen enbart fokusera på den del som rör miljöansvar. Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ undersökning av företagens års- och hållbarhetsredovisningar. I studien analyseras de sex största flygbolagen i Europa utifrån en framtagen checklista som bygger till stor del på riktlinjer framtagna av GRI och FN: s organ Global Compact. Därefter har resultatet sammanställts företagsvis i empirin vilket sedan ställts mot de valda teorierna intressent- och legitimitetsteorin i analysen. Resultat och slutsatser: Slutsatsen i den här uppsatsen är att det finns skillnader mellan flygbolagen i vad de redovisar. De traditionella bolagen redovisade betydligt mer än lågprisbolagen. Skillnaderna kan förklaras genom att de traditionella bolagen anses vända sig mot en annan marknad samt ha andra intressenter med andra krav än lågprisbolagen. Vidare kan skillnader uppstå genom att informationen som lämnas är frivillig. Till sist har företagen olika behov att skapa legitimitet eftersom de strävar efter att ha likasinnade värderin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-31]   Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25509 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×